مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
خانه » News » آزمایش های قبل از ازدواج چیست؟

آزمایش های قبل از ازدواج چیست؟

آزمایش های قبل از ازدواج مجموعه ای از تست ها و آزمایشات هستند که به زوج های جوان کمک می کنند تا از انتخاب خود مطمئن شوند. انجام این آزمایش ها کمک می کند تا زوج ها از وضعیت سلامت یک دیگر مطمئن شوند و همچنین از مشکلاتی که ممکن است در آینده برایشان ایجاد شود، مطلع شوند. لازم است بدانید که این آزمایش ها در واقع چند تست هستند و هرکدام از تست ها برای اطمینان هرچه بیشتر زوج ها هستند. برای آشنایی با جزئیات آزمایش های قبل از ازدواج با ما در این مقاله همراه باشید.

آزمایش های قبل از ازدواج به زوج ها کمک می کند که شناخت بهتری در ابتدا نسبت به خودشان و سپس نسبت به طرفین داشته باشند. پس از انجام این تست ها، اگر از زوج ها موارد مشکوک ژنتیکی یا خونی پیدا شد، می توانند به متخصصان مربوطه مراجعه کنند تا شاید بتوانند با درمان های مختلفی این مشکلات را حل کنند.

در ادامه می خواهیم هرکدام از این آزمایش ها را به طور کامل بررسی کنیم.

آزمایش تالاسمی قبل از ازدواج

تالاسمی از آن دسته بیماری هایی است که تاثیر ژنتیک بر آن بسیار زیاد است. در واقع با انجام تست های مربوطه، می توان از احتمال بروز این بیماری در فرزندان جلوگیری کرد. با انجام آزمایش های قبل از ازدواج که از خون گرفته می شود، می توان عوامل زمینه ساز تالاسمی را در خون زوجین بررسی کرد. در واقع با شمارش گلبول های قرمز یا CBC مشخص می شود که زوج ها با مشکلات مربوط به تالاسمی درگیر هستند یا خیر و از نظر ژنتیکی می توانند زمینه ساز چنین بیماری ای باشند.
البته نکته ای که می توان درباره این بیماری گفت این است که با توجه به مینور ( کم خطر ) و ماژور ( پر خطر ) بودن تالاسمی در زوج، می توان تصمیم گرفت که ازدواج خطرناک خواهد بود یا خیر. در واقع اگر تنها یکی از طرفین دارای پیش زمینه تالاسمی مینور باشند، خطری ازدواج را تهدید نمی کند اما اگر این پیش زمینه به صورت مینور-مینور، ماژور-مینور و یا ماژور-ماژور در دو طرف وجود داشته باشد، فرزندان تالاسمی حاصل این ازدواج خواهند بود.

ناگفته نماند که در آزمایش خونی که گرفته می شود، بیماری های دیگری نیز قابل تشخیص خواهد بود. برای مثال می توان کم خونی یا سایر بیماری های مربوط به خون را نیز مورد بررسی قرار داد. به جز بیماری تالاسمی، بیماری های خونی دیگر مانع خاصی برای ازدواج نیستند اما درمان آنها، به زوجین اطمینان بیشتری خواهد داد.

آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج

انجام تست اعتیاد به اطمینان بیشتر طرفین کمک می کند. اعتیاد بیماری اجتماعی است که باید درمان شود. این بیماری علاوه بر خود فرد می تواند بر سلامت شریک زندگی وی نیز تاثیر منفی بگذارد. عموما آزمایش اعتیاد از آقایان گرفته می شود. این آزمایش با نمونه گیری از ادرار فرد انجام می شود و می توان با علائمی که در آن دیده می شود، فهمید که شخص اعتیاد دارد یا خیر؟ و به چه چیزی اعتیاد دارد.

نکته ای که در این آزمایش مهم است، صداقت فرد است که بایستی با رعایت نکات اخلاقی و صداقت کامل این آزمایش را انجام دهد. زیرا با آزمایش ادرار می توان اعتیاد به هر ماده ای را تشخیص داد.
علاوه بر تست های رایج، از کروماتوگرافی برای اعتیاد استفاده می شود. البته گفتی است که این آزمایش زمان بیشتری می برد ولی اگر زوج ها بخواهند می تواند کروماتوگرافی را در آزمایش های قبل از ازدواج خود داشته باشند.

آزمایش اعتیاد قبل از ازدواج

آزمایش سفلیس قبل از ازدواج

آزمایش VDRL یا سفلیس از جمله آزمایش هایست که برای اطمینان از سلامت جنسی زوج مورد استفاده قرار می گیرد. بیماری سفلیس از جمله بیماری های مقاربتی است که در اثر داشتن رابطه جنسی خطرناک با شریک های جنسی نامطئن و ناقل به وجود می آید.
ناگفته نماند که در این آزمایش، دیگر بیماری های جنسی خطرناک مانند ایدز نیز قابل تشخیص خواهد بود و اگر زوج بخواهند، می توانند از بهترین آزمایشگاه غربالگری درخواست کنند که در آزمایش سفلیس، دیگر بیماری های جنسی را هم مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

آزمایش سلفیس پیش از ازدواج را معمولا از مردان می گیرند. البته پیش از انجام آزمایش بایستی اشاره کرد که وجود برخی زخم ها در ناحیه تناسلی نیز می تواند نشان دهنده بیماری سفلیس در فرد باشد. با نمونه هایی که در خون فرد پیدا می شود، مشخص می شود که آیا سفلیس وجود دارد یا خیر.

آزمایش سفلیس قبل از ازدواج

آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج

در صورتی که زوج ها بخواهند، می توانند ازمایش ژنتیک نیز انجام دهند تا مشخص شود مشکلات زمینه ای ژنتیکی دارند یا خیر. این آزمایش به آینده فرزندشان کمک بسیاری می کند زیرا بیماری های ژنتیکی در آینده زوج و جامعه را متحمل هزینه های هنگفتی می کند.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی از مواردی است که شاید برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت جای سوال داشته باشد. اینکه آیا این بیماران می توانند روزه بگیرند یا نه؟ در صورت روزه گرفتن، افراد دیابتی چه مواردی...

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت، از نظر نحوه تاثیرگذاری بر بدن و فاکتورهای دیگر با هم متفاوت هستند. دیابت به معنای افزایش قند ( گلوکز خون ) است. در بدن انسان عضوی به نام لوزالمعده (پانکراس) وجود دارد که تولید انسولین...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 20 =

تماس سریع