مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه
خانه » News » اقدامات لازم بعد از نمونه گیری

اقدامات لازم بعد از نمونه گیری

بعد از نمونه‌گیری در آزمایشگاه، برخی اقدامات لازم را می‌توانید مطابق دستورات پزشک یا پرستاری که نمونه را گرفته‌اند، انجام دهید. این اقدامات عموماً به منظور جلوگیری از انتقال عفونت به دیگران و حفظ کیفیت نمونه‌ها هستند. در ادامه، چند اقدام عمومی پس از نمونه‌گیری آمده است:

نکات مهم بعد از نمونه گیری

  • بعد از اینکه نمونه گیری انجام شد در قسمت مورد نظر پنبه گذاشته می شود تا خون به طور کامل قطع شود و سپس بعد از قطع شدن کامل خون قسمت مورد نظر چسب زده می شود .
  • پرکردن برگه ی پذیرش توسط بیمار و مسئول آزمایشگاه مرحله ی بعدی است که حتماً باید انجام شود و برگه به طور کامل پر شود توجه داشته باشید جواب دهی به سوالات باید به طور صحیح باشد و در برگه ساعت وتاریخ به طور دقیق پر شود .
  • برگه اول که مربوط به بیمار است به او داده می شود تا نزد خود نگه دارد و قسمت بعدی به مسئول آزمایشگاه داده می شود تا آن را بررسی و جهت هر گونه بررسی و کنترل به قسمت مربوطه بفرستد .
  • در قسمت نمونه گیری در صورت دریافت CBC ،اسمیر خون تهیه می شود تا با متانول فیکس شود و به قسمت هماتولوژی فرستاده شود.
  • بعد از نمونه گیری در صورت الزام بیمار به دیگر آزمایش ها نیاز دارد ، از بیمار تست های دیگر مانند ادرار ویا … گرفته شود و در ظرف مختص ریخته شود و به آزمایشگاه تحویل داده شود .
  • توجه داشته باشید امکان دارد بیمار حین نمونه گیری و آزمایش دچار تشنج ، ویا ضعف استرس شود بهتر است در چنین شرایطی آرامش خود را خفظ کنید و سعی کنید بیمار را بخوابانید به گونه ای که پاهایش به سمت بالا نگه داشته شود و سپس به او مواد خوراکی شیرین بدهید تا به تواند به حالت عادی برگردد و در صورت مشکل حاد تر اقدامات دیگری صورت بگیرد در واقع مواردی که در قسمت اورژانس انجام می شود .

همیشه بهتر است برای هر نمونه‌گیری و آزمایش خاصی، دستورات و نکات بهداشتی مرتبط با آن را از پزشک یا پرستار مسئول پیگیری کنید. این کار می‌تواند به جلوگیری از مشکلات و ایجاد نتایج دقیق‌تر کمک کند.

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

آزمایش خون

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تست های پزشکی است که با استفاده از نمونه‌ی خون انجام می‌شود. این آزمایش به منظور ارزیابی وضعیت سلامت و بیماری‌های مختلف، تشخیص بیماری، پیش‌بینی خطرات سلامتی...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 7 =

تماس سریع