مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
خانه » News » دلایل ناباروری در زوجین

دلایل ناباروری در زوجین

دلایل ناباروری در زوجین

در  ابتدا باید تعریفی از ناباروری داشته باشیم تا بتوانیمم در خصوص آن شناخت پیدا کنیم.

ناموفق بودن تلاش زوجین برای بارداری طی یک سال رابطه جنسی بدون جلوگیری را ناباروری گفته می شود . طی آخرین آمار 10 تا 15 درصد از زوجین دارای مشکل ناباروری می باشند . دلیل ناباروری می تواند هم مربوط به زن هم مربوط به مرد و یا هر دو نفر باشد . 40 درصد علل نازائی مربوط به مردان و 10 درصد مربوط به هر دو نفر و 10 درصد آن نامشخص می باشد. دلایل نامشخص به این مفهوم می باشد که طی آزمایشات و بررسی های انجام شده هم زن و هم مرد سالم هستند اما بازهم دچار نازائی هستند.

دلایل نازایی در زنان :

نازایی در زنان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که تلاش می کنیم در مورد هریک از آنها توضیحاتی ارائه بدهیم.

مشکل در تخمک گذاری :

شایع ترین علت در ناباروری زنان اختلال در تخمک گذاری می باشد. به گونه ای که 39% از دلایل نازائی در زنان مربوط به این مشکل می باشد . بدون تخمک گذاری لقاحی صورت نمی گیرد و زن قادر به باروری نخواهد بود. این اختلال ممکن است به شکل عدم تخمک گذاری، تخم گذاری نامنظم و یا کم باشد بنابراین ممکن است فرد عادت ماهیانه نداشته باشد و یا عادت ماهانه وی کم یا نامنظم باشد . قابل ذکر است در برخی از زنان علی رغم عادت ماهیانه منظم باز هم اختلال در تخمک گذاری مشاهده می شود .

پیری زودرس تخمدان، استرس و اضطراب، تخمدان پلی کیستیک، تیروئید، پرولاکتین هورمونی و سایز و اندازه غیرطبیعی تخمدان از دلایل مهم اختلال در تخمک گذاری خانمها است.

مشکل در لوله های رحمی :

برخی زنان دارای لوله های رحمی کاملا یا به شکل نیمه کامل بسته هستند. در نتیجه عدم موفقیت رسیدن اسپرم به تخمک را داریم . دلیل این مشکل می تواند عفونت ، آندومتریوز و یا چسبندگی لوله ها باشد. در برخی مواقع چسبندگی لوله ها بعد از یک حاملگی خارج از رحم اتفاق می افتد . البته این عارضه به شکل های مختلفی در لوله رحم خود را نشان می دهد که گاه به صورت بسته شدن کامل لوله یا یک طرف آن و یا انسداد مادرزادی است. جالب است بدانید در کشورهای درحال توسعه این عارضه به علت شیوع بیماری های عفونی بیشتر می باشد. 30 درصد ناباروری زنان مربوط به این علت می شود.

برای افرادی که دچار انسداد لوله های رحم هستند، از دو روش جراحی های ترمیمی برای باز کردن لوله های رحم و یا بارداری با روش IVF (بارداری خارج از رحم)  برای بارداری توصیه می شود.

آندومتریوز:

به سنگفرش رحم آندومتر گفته می شود . چنانچه آندومتر رشد کند و فراتر از رحم رود ، لوله های رحمی را پوشانده و حتی گاهی اوقات آنها را می بندد و مانع از تخمک گذاری صحیح می شود . این علت 13 درصد از ناباروری های زنان را شامل می شود و حدود 70 درصد زنان دارای آندومتریوز ناباروری هستند.

درد و گرفتگی عضلات لگن، قاعدگی های بسیار دردناک همراه با خونریزی شدید، درد در هنگام مقاربت یا بعد از آن، درد در هنگام ادرار کردن، خستگی زیاد و اسهال و یبوست در زنان از علائم آندومتریوز است. همچین متخصصان مربوطه برای درمان این نوع از بیماری داروهای مسکن، هورمون درمانی، جراحی در جهت درمان ناباروری و در موارد شدیدتر، جراح دستور به خارج کردن رحم و تخمدان می دهد.

مشکلات در گردن رحم یا خود رحم :

مشکلات ساختمان بدنه رحم، عفونت های گردنه رحم، زخم دهانه رحم یا عدم ترشحات مناسب از جمله اختلالات گردن رحم هستند که ایجاد ناباروری می کنند . علاوه بر این تومورهای بدخیم رحم و یا بعضی از زخم های موجود در دیواره رحم سبب ناباروری می شوند.

فعالیت های ورزشی مستمر، تغذیه سالم، سبک زندگی سالم، خودداری از مصرف دخانیات و دورری از استرس از راههای پیشگیری به این نوع از بیماری است.

ترشحات زیاد واژن، بالا بودن میزان استروژن و درد و خونریزی از علائم درگیر شدن به این اختلال است.

مشکلات مربوط به دستگاه ایمنی بدن :

دستگاه ایمنی بدن و عوامل ایمونولوژیک  جایگاه مهمی در مشکلات ناباروری دارند . شایان ذکر است تشخیص و درمان این بیماری ها مشکل است . به عنوان مثال در برخی از زنان علیه اسپرم مرد آنتی بادیی ترشح می شود که اسپرم مرد را از بین می برد و یا آنها را غیر فعال می کند و یا سبب سقط جنین می شود .

 

علل-ناباروری

مشکلات ناباروری در مردان :

مردان در اثر عوامل مختلفی نظیر مصرف دخانیات، مصرف الکل، مصرف داروهای بدنسازی، بیماری هایی نظیر دیابت و تیروئید، مصرف برخی از داروهای درمانی مربوط به سرطان، اعصاب و آرتروز، تغذیه نامناسب، ابتلا به برخی از بیماری های بیضه، چاقی، قرار گرفتن در محیط هایی با مواد شیمیایی و یا ابتلا به بیماری های مقاربتی نابارور می شوند.

این ناباروری در اشکال مختلفی خود را نشان می دهد که درباره آن توضیح خواهیم داد.

اختلالات مربوط به اسپرم

اسپرم در بیضه ها تولید شده و به هنگام انزال از وی خارج می شود . اسپرم عامل توانایی در بارورسازی می باشد، از مهمترین موارد ناباروری در مردان اختلالات در اسپرم است. کم بودن تعداد اسپرم ها، عدم بلوغ اسپرم، فرم غیر طبیعی و فعالیت و تحرک کم اسپرم ها از اختلالات اسپرک به شمار می آید. برخی بیماریها نظیر بیماری های کلیوی، اوریون و بیماری های هورمونی، عفونت و اختلالات مادرزادی در ابتلا به این عارضه نقش دارند.

هورمون

کاهش سطح هورمون های جنسی در مردان باعث کاهش تولید اسپرم می شود.

برگشت در انزال

زمانی که در انزال به دلیل اختلال در عصب ها و ماهیچه های مثانه اسپرم خارج نمی شود و به بالا برمی گردد و وارد مثانه می شود، ناباروری در مردان اتفاق می افتد. چرا که اسپرم وارد واژن نمی شود و در نتیجه لقاح و باروری صورت نمی گیرد.

اختلالات کروموزومی

تغییر تعداد کروموزوم و جهش های ژنتیکی در انتقال اسپرم به تخمک اختلال ایجاد می کنند و در نهایت باعث ناباروری مرد می شوند.

 

تمامی مواردی که در ناباروری خانم ها و آقایان در بالا گفته شد پس از ویزیت متخصص مربوطه برای بررسی های بیشتر نیاز به آزمایش های دقیقی دارد که برای آن درمان های مناسب و کاربردی تجویز شود. در راه تشخیص درست، آزمایشگاه آریا نیز همراه شماست.

 

با آرزوی سلامتی و بهروزی شما

مدیریت سایت آزمایشگاه پزشکی آریا

برچسب ها:
مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دوازده =

تماس سریع