مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه
خانه » News » شمارش سلولهای خونی (CBC)

شمارش سلولهای خونی (CBC)

در این تست مواردی چون شمارش گلبولهای قرمز، شمارش گلبولهای سفید، میزان هموگلوبین ،هماتوکریت و ویژگی های گلبولهای قرمز مثل MCV، MCH، MCHC و .. مورد بررسی قرار می گیرد. و در برخی موارد قطره ای  خون به شکل اسمیر روی لام کشیده می شود و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد.

شمارش سلولهای خونی (CBC) یعنی چه؟

میزان گلبولهای قرمز (RBC) در حالت عادی مردان 17 ×  7.0 ±  5.4  و در زنان   17 × 7.6 ± 4.4  در میلیمتر مكعب خون می باشد. که اگر میزان آن بالاتر از 500 هزار باشد، می تواند فرد به آنمی یا پلی سیتمی مبتلا باشد. بیماری پلی سیتمی خود به دونوع نسبی و واقعی تقسیم می شود: در حالت نسبی واقعا تعداد گلبولها افزایش نمی یابند بلکه میزان حجم پلاسما کاهش یافته که این مورد در موارد سهال  سوختگی های شدید ایجاد می شود.

شمارش سلولهای خونی (CBC)

در پلی سیتمی واقعی واقعا تعداد گلبولهای قرمز افزایش یافته که خود دارای دو نوع اولیه وثانویه می باشد. که در نوع اولیه سلولهای مغز استخوان مشکل دارند و گلبولهای بیش از حد نرمال تولید می کنند. البته در این حالت علاوه بر گلبولهای قرمز میزان گلبولهای سفید و پلاکت ها نیز افزایش می یابند. در نوع ثانویه به علت کمبود اکسیژن به علت زندگی در ارتفاعات و کشیدن سیگار میزان گلبولهای قرمز بالا می رود.

موارد درخواست تست:

به طور كلی وقتی با كم خونی یا آنمی مواجه هستیم و یا بیمار مشكلاتی در رابطه با گلبولهای سفید خون همچون لوسمی دارد ، از این آزمایش استفاده می كنیم.

آنمی عبارتست از كاهش ظرفیت حمل اكسیژن خون در واحد حجم كه ممكن است ناشی از كاهش تعداد گلبولهای قرمز در میلیمتر مكعب خون ، یا كاهش هموگلوبین ویا هردو باشد.

به طور کلی علائم آنمی عبارتست از تنگی نفس، تاكیكاردی و رنگ پریدگی، زخمهای دهانی، رنگ پریدگی مخصوصا در مخاط دهان و كام و لبها،سرگیجه های مكرر گلوسیت و آتروفی و استوماتیت مقاوم به درمان یا عودكننده، خونریزی از لثه كه نتوان آنرا به علل موضعی ارتباط داد ، پتشی ، كوفتگی و خستگی مفرط، ازدیاد حجم لثه كه ممكن است به علت لوسمی باشد .

البته قبل از اعمال جراحی یا بیهوشی عمومی نیز این آزمایش لازم است.

برچسب ها:
مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی از مواردی است که شاید برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت جای سوال داشته باشد. اینکه آیا این بیماران می توانند روزه بگیرند یا نه؟ در صورت روزه گرفتن، افراد دیابتی چه مواردی...

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت، از نظر نحوه تاثیرگذاری بر بدن و فاکتورهای دیگر با هم متفاوت هستند. دیابت به معنای افزایش قند ( گلوکز خون ) است. در بدن انسان عضوی به نام لوزالمعده (پانکراس) وجود دارد که تولید انسولین...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 10 =

تماس سریع