مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » چگونه کبد سالم داشته باشیم ؟

چگونه کبد سالم داشته باشیم ؟

چگونه کبد سالم داشته باشیم ؟

می دانستید که بدون کبد حتی زمانی کوتاه مرگ حتمی است ؟ جالب است بدانید قبل از تولد نوزاد خونی که در رگها جریان دارد را کبد می سازد.کبد عضو مهم و حیاتی در بدن می باشد که وظایف بسیاری دارد . در صورتی که از این عضو مهم مراقبت نکنید دچار بیماری هایی نظیر کبد چرب و سیروز کبدی می شوید و در نهایت این عضو را از دست می دهید . با ما در ادامه همراه باشید تا بدانید چگونه از این عضو مراقبت کنید .

آزمایشگاه آریا یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پزشکی ایران می باشد . این آزمایشگاه به عنوان تنها مرکز مجهز به دستگاه فول اتومیشن زیمنس آلمان، در غرب تهران، همه روزه از 7 صبح لغایت 7 شب خدمت رسان بیماران عزیز در انجام کلیه تست های آزمایشگاهی می باشد . لازم به ذکر است جواب دهی 24 ساعته و اورژانسی در صورت درخواست پزشک صورت می پذیرد .برای نوبت دهی و وقت قبلی با شماره های 65555770-65565770 تماس بگیرد یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

وظایف کبد در بدن

  • کبد عضو مهمی در بدن است که آهن و سایر مواد معدنی بدن را در خود ذخیره می کند . در واقع انرژی بدن از عملکرد کبد ناشی می شود .
  • این عضو ماده ای که برای هضم غذا ضروری است را تولید می کند .
  • مواد شیمیایی سمی که از طریق تغذیه نامناسب ، هوای آلوده وارد بدن می شود از طریق کبد سم زدایی می شود . بنابراین اگر کبد وجود نداشت آلودگی ها و سبک زندگی نامناسب باعث مرگ انسان می شد .
  • مواد قندی مانند کربوهیدرات ها و گلوکز و چربی ها در این عضو ذخیره می شود تا زمانی که بدن به آن نیاز داشته باشد از این مواد استفاده شود .
  • بدون کبد افت شدید قند باعث میشود فرد در حالت کما قرار بگیرد.
  • تولید ماده لازم برای لخته شدن خون که در هنگام زخمی شدن خون بند بیاید . در غیر اینصورت خونریزی قطع نشده و منجر به مرگ می شود .
  • محافظت از بدن در برابر ورود میکروب ها و ویروس های مضری که وارد بدن می شود . مثلا کبد باکتری ها و ویروس های سرماخوردگی را ضعیف یا نابود می کند. در غیر اینصورت بدن در معرض عفونتها قرار می گیرد .

عکس-کبد-سالم

چگونه از کبد خود محافظت کنیم ؟

  • داروها را به صورت سرخود مصرف نکنید.داروها حاوی مواد شیمیایی مضر هستند زمانی که بدون تجویز آنها را مصرف کنید ، مواد سمی موجود در آنها به شدت به کبد آسیب می رساند و به تدریج باعث زخم هایی به نام سیروز کبدی می شود.
  • موادشیمیایی موجود در انواع اسپری ها ، خوشبوکننده ها ، پا کننده ها و رنگ های شیمیایی و حشره کش ها حاوی مواد سمی مضری هستند که از طریق تنفس وارد بدن می شود پس هنگام کار با این مواد از ماسک استفاده کنید و هوای خانه را در گردش نگه دارید .
  • مواد غذایی مضر مانند روغن های صنعتی مایع و جامد ، نوشابه ، سوسیس و کالباس ، چای زیاد ، فست فود ، قندهای مصنوعی و گوشت های مضر مانند گوساله و مرغ برای کبد مضر است و باعث چرب شدن کبد و بتدریج باعث سیروز و از کارافتادگی کبد می شود.
  • از نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید زیرا باعث چرب شدن کبد می شود . .
  • به طور مرتب برای چکاپ به پزشک مراجعه کرده و آزمایش کبد بدهید .
مقالات مرتبط
اقدامات لازم در گرفتن آزمایش

اقدامات لازم در گرفتن آزمایش

اقدامات لازم در گرفتن آزمایش  اقدامات لازم برای گرفتن آزمایش چیست این سوالی است که بیشتر مراجعه کنندگان یک آزمایشگاه به صورت مکرر از مسئول آزمایشگاه پرسیده می شود قبل از جواب دادن به این سوال بهتر...

آزمایش DNA در دوران بارداری

آزمایش DNA در دوران بارداری

آزمایش-DNA-در-دوران-بارداری در دوران بارداری آزمایشی جهت تشخیص هویت و اثبات نسب از جنین گرفته می شود، این آزمایش DNA نام دارد. این آزمایش را می توان قبل و بعد از تولد نوزاد انجام داد. DNA ماده...

نشانه های کمبود آهن در بدن

نشانه های کمبود آهن در بدن

نشانه های کمبود آهن در بدن : نشانه های کمبود آهن در بدن با علائمی همراه است ، در صورتی که با این علائم روبرو هستید حتما به پزشک مراجعه نمایید . احساس خستگی یکی از شایع ترین علائم کمبود آهن در بدن...

تست TORCH

تست TORCH

تست TORCH : تست TORCH را جهت بررسی 4 بیماری عفونی در نوزادان و زنان باردار انجام می دهند ، علت انجام این تست این است که بیماری اگر مادر دارد به نوزاد منتقل نشود زیرا در بدو تولد برای نوزاد یکسری...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

تماس سریع