مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
خانه » News » آزمایش خون در بارداری

آزمایش خون در بارداری

آزمایش خون در بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری  برای کمک به محافظت از سلامت خود و جنین به شما پیشنهاد می شود. انجام این آزمایش‌ می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری مراقبت از کودک، قبل و بعد از تولد کمک کند.

یکی از آزمایش های معمول دوران بارداری آزمایش خون است. قبل از انجام این آزمایش در مورد لزوم ناشتا بودن حتماً از پزشک خود سوال کنید.

آزمایش خون در بارداری

آزمایش خون در بارداری چگونه است؟

برای انجام این آزمایش نمونه ای از خون گرفته می شود و مورد بررسی قرار می گیرد. اگر این آزمایش باتوجه به نسخه پزشک قرار است به صورت ناشتا باشد، باید حتماً حداقل 8 ساعت قبل از آن چیزی نخورده باشید. در دوران بارداری نتایج از آزمایش خون می تواند به صورت زیر باشد:

  • گروه خون در بارداری : تعیین گروه خون در بارداری برای مشخص شدن وضعیت گروه خونی می باشد، تا در حین زایمان در صورت نیاز خون تزریق شود. در واقع مشخص شدن گروه خونی مادر بسیار حساس و مهم می باشد.
  • بررسی قند خون : بررسی سطح خون در سه ماهه اول بارداری با انجام دادن آزمایش خون مشخص می شود. در صورتی که در سه ماه اول بین 130 تا 140 باشد، نیاز است تست چالش گلوکز از مادر گرفته شود. این تست حتماً باید در هفته 24 تا 28 بارداری تکرار شود.
  • سطح هموگلوبین نیز که با انجام آزمایش خون بررسی می شود تستی برای تعیین کم خونی است. در صورتی که سطح هموگلوبین کمتر از 11 گرم باشد، نشان دهنده این است که مادر  دچار کم خونی است و باید زیر نظر پزشک به سرعت درمان پیدا کند.
  • آهن : با توجه به نتایج بدست آمده از آزمایشهای خون در صورت نیاز پزشک برای شما قرص آهن تجویز می کند.
  • بیماری های آمیزشی : به منظور تشخیص بیماری های هپاتیت B یا HIV انجام می شود.
  • محافظت در مقابل سرخجه: در صورتی که مادر پیش از بارداری به سرخجه مبتلا شده باشد، امکان بارداری برای او وجود نخواهد داشت.
  • تیروئید: یکی از آزمایش های بسیار لازم و ضروری انجام آزمایش تیروئید است. انجام این آزمایش با توجه به تغییراتی که بر فیزیولوژیک و هورمون که ایجاد می کند بسیار حائز اهمیت است.

چه زمانی آزمایش خون بدهم؟

اغلب آزمایش‌ها را می‌توان در یک زمان انجام داد و ماما معمولاً در یکی از اولین ویزیت‌ها از بازوی شما خون می‌گیرد. برخی از آزمایشات ممکن است به طور معمول در اواخر بارداری تکرار شوند.

دلایل آزمایش خون در بارداری

دلایل آزمایش خون در بارداری چیست؟

برخی از آزمایشات خون برای همه ارائه می شود. برخی از آزمایش‌های خون تنها در صورتی توصیه می‌شوند که در معرض خطر عفونت یا بیماری خاصی باشید.

آزمایش خون دربارداری به شما برای بررسی موارد زیر پیشنهاد می شود.

  • تایید بارداری
  • شمارش کامل خون، گروه خونی و وضعیت رزوس (مثبت یا منفی)
  • سلول داسی شکل و تالاسمی
  • بیماری های عفونی هپاتیت B، سیفلیس و HIV
  • بررسی احتمال ابتلای کودک به سندرم های کروموزومی مانند داون، سندرم ادواردز، سندرم پاتو
  • بررسی وضعیت گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت های خون
  • مشخص شدن گروه خونی
  • دریابید که آیا رزوس (RhD) مثبت هستید یا RhD منفی

مشخص شدن گروه خونی به این دلیل مفید است که ممکن است در دوران بارداری و زایمان خونریزی شدید اتفاق بیفتد و شما نیاز به خون داشته باشید.

سلول داسی شکل و تالاسمی

سلول داسی شکل و تالاسمی اختلالات خونی جدی و ارثی هستند که از طریق ژن های تغییر یافته هموگلوبین از والدین به فرزندان منتقل می شوند.

افرادی که این شرایط را دارند در طول زندگی خود به مراقبت های تخصصی نیاز خواهند داشت.

بیماری های عفونی

آزمایش خون برای بیماری های عفونی که می تواند بر شما و جنین شما تأثیر بگذارد، مانند هپاتیت B، سیفلیس و HIV به شما پیشنهاد می شود.

این شرایط غربالگری می شوند زیرا درمان های ساده می توانند خطرات را برای شما و کودکتان کاهش دهند.

بررسی سندرم های کروموزومی

آزمایش خون در بارداری به شما پیشنهاد می شود تا متوجه شوید که احتمال ابتلای کودک شما به سندرم های کروموزومی شایع مانند سندرم داون، ادواردز و پاتو چقدر است. این شامل ترکیب آزمایش خون و اسکن خواهد بود.

نتایج آزمایش خون در بارداری

نتایج آزمایش خون

معمولاً می توانید نتایج آزمایش خود را در ویزیت بعدی کلینیک خود دریافت کنید. همه نتایج محرمانه است. گاهی اوقات ممکن است مشکلات فنی رخ دهد و از شما خواسته می شود نمونه دیگری را بگیرید. برخی از آزمایشات نیز به طور معمول در اواخر بارداری تکرار می شوند.

آزمایش فاکتور رزوس (RhD) چیست؟

فاکتور رزوس (RhD)  به دو صورت مثبت یا منفی طبقه بندی می شود. اگر RhD مثبت هستید، یک پروتئین آنتی ژن D روی سطح گلبول های قرمز خون خود دارید. در صورتی که این پروتئین را ندارید، RhD منفی هستید. اگر خون شما RhD منفی و کودک شما RhD مثبت باشد، این احتمال وجود دارد که بدن شما آنتی بادی هایی را علیه خون کودک شما تولید کند.

این آنتی بادی ها می توانند از جفت عبور کرده و سلول های خونی کودک شما را از بین ببرند. این وضعیت منجر به  “بیماری رزوس” یا “بیماری همولیتیک نوزادان” می شود. اگر RhD منفی دارید، تزریق  “Anti-D” به شما پیشنهاد می شود تا بدن شما تولید آنتی بادی های مضر را متوقف کند.

تزریق آنتی دی هم برای شما و هم برای نوزادتان بی خطر است. همچنین اگر آزمایشات تایید کرد که نوزاد شما RhD مثبت است، می توانید تزریق را پس از تولد نوزاد انجام دهید.

کم خونی و فقر آهن چگونه ارزیابی می شود؟

ممکن است در دوران بارداری دچار کم خونی ویا کمبود آهن شوید. در دوران بارداری بدن شما به آهن اضافی نیاز دارد، بنابراین کودک شما خون کافی دارد و تمام اکسیژن و مواد مغذی لازم را دریافت می کند.

افزایش مقدار مواد غذایی غنی از آهن که در دوران بارداری مصرف می کنید می تواند به جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن کمک کند. در اولین ویزیت قبل از زایمان و دوباره در حدود هفته 28 به شما یک شمارش کامل خون پیشنهاد می شود.

سطح هموگلوبین شما (پروتئینی که برای حمل اکسیژن حیاتی است) به عنوان بخشی از این آزمایش بررسی می شود. برخی از زنان باردار، به ویژه از هفته بیستم بارداری، به مکمل آهن نیاز دارند. کم خونی باعث می شود که شما خسته شوید و کمتر بتوانید با از دست دادن خون در طول زایمان و زایمان خود کنار بیایید.

برای کدام عفونت ها آزمایش خون در بارداری انجام می شود؟

آزمایش‌های خونی که در اوایل بارداری انجام می‌شود، به دنبال چندین عفونت است که ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سرخجه
  • سیفلیس
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • HIV  
  • واریسلا
  • سیتومگالوویروس

ماما یا پزشک شما در مورد نتایج آزمایش خون شما صحبت خواهند کرد. آنها در مورد بهترین درمان برای شما تصمیم خواهند گرفت: در دوران بارداری و پس از تولد نوزاد.

آزمایش قند خون در بارداری

دیابت بارداری نوعی دیابت است که برخی از زنان را در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می دهد. دیابت وضعیتی است که در آن گلوکز (قند) بیش از حد در خون شما وجود دارد. تقریباً 10 تا 15 درصد زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند.

آزمایش قند خون در بارداری معمولاً در هفته 24 تا 28 ارائه می شود. اگر قبلاً دیابت بارداری داشته اید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش زودتر داشته باشید.

بررسی سطح ویتامین D در آزمایش خون

ویتامین D یک ویتامین مهم در بارداری هم برای شما و هم برای جنینتان است. این ویتامین در جذب کلسیم کمک می کند و به رشد استخوان های کودک در دوران بارداری کمک می کند. آزمایش خون برای بررسی سطح ویتامین D شما انجام می شود. این معمولاً بخشی از آزمایش خون شما در اولین ویزیت قبل از زایمان است.

مقالات مرتبط
آزمایش پروستات

آزمایش پروستات

آزمایش پروستات نوعی آزمایش خون است که می تواند به تشخیص مشکلات پروستات از جمله سرطان پروستات کمک کند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با چگونگی آزمایش و نتایج آن و اینکه چه کسی می تواند آزمایش...

سونوگرافیNT چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافیNT چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی NT  که به آن سونوگرافی شفافیت نوکال (Nuchal Translucency Ultrasound)  نیز گفته می شود، می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت نوزاد به شما بدهد و فقط در یک زمان مشخص از بارداری انجام می...

علائم اولیه سل در کودکان

علائم اولیه سل در کودکان

بیماری سل در کودکان زیر 15 سال یک مشکل بهداشت عمومی می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیشترین تعداد موارد سل در کودکان کمتر از 5 سال و در نوجوانان بزرگتر از 10 سال مشاهده شده است. عفونت سل...

بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج

بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج

در گذشته به علت نبود تکنولوژی لازم جهت آزمایشات دوران بارداری افراد نمی توانستند از جنسیت و یا بیماری های مادرزادی و همچنین ناهنجاری های ان مطلع شوند، لذا جامعه با آمار سرسام آوری از نوزادان ناقص...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =

تماس سریع