مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
خانه » News » تشخیص بیماری ام اس

تشخیص بیماری ام اس

تشخیص بیماری ام اس

جهت تشخیص بیماری ام اس روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از این روش ها به تنهایی تشخیص دقیقی از بیماری را مسجل نمی کند . اما یکی از سوالات شایع در بین عموم افراد جامعه این است که، چگونه بیماری ام اس را در مراحل اولیه می توان تشخیص داد ؟، برای آشنایی با بیماری ام اس و روش های تشخیصی می توانید با ما همراه باشید …

تشخیص بیماری ام اس

تشخیص بیماری ام اس

در بیماری ام اس علائم مختلفی به دلیل التهاب در مرز نخاع وجود دارد . بیماری ام اس می تواند سیستم های مختلفی را درگیر نماید . مانند سیستم بینایی که می تواند منجر به تاری دید گردد و سیستم تعادلی که می تواند منجر به اختلال تعادل شود . همچنین می تواند موجب ضعف در سیستم دست و پاها شود و حتی موجب اختلال در سیستم ادراری گردد .

در صورتی که شخصی دچار علائمی همانند علائم ذکر شده باشد، به خصوص علائم حسی مانند گزگز و بی حسی به شرط اینکه این علائم حداقل 24 ساعت به طول بیانجامد می تواند به علت بیماری ام اس باشد .

اما البته لازم ذکر است که بسیاری از بیماری ها می تواند این علائم را ایجاد نمایید به طور مثال بیماری دیسک کمر می تواند منجر به گزگز و بی حسی انگشتان شود . بهتر است در صورتی که بیشتر از 24 ساعت این بیماری به طول انجامید به پزشک مراجعه نمایید .

علائم بیماری ام اس

  • تاری دید
  • اختلال تعادل
  • ضعف حرکتی
  • ضعف سیستم ادراری
  • بی حسی موضعی

تشخیص بیماری ام اس

روش های تشخیص بیماری ام اس عبارت است از:

معاینه و بررسی

ابتدا بیمار می بایست شرح حالی از بیماری خود را در اختیار پزشک قرار دهد، سپس معاینه و بررسی بیمار انجام گردد و در صورتی که پزشک مشکوک به بیماری ام اس شود با دو آزمایش می توان تشخیص قطعی بیماری ام اس را مشخص نمود .

ام آر آی

یکی از روش های قطعی که می تواند التهابات مغزی را به صورت واضح نشان دهد، ام آر آی است . التهابات در ام آر آی به صورت پلاک نشان داده می شوند .

آزمایش خون

بیماری ام اس تنها با انجام آزمایش خون تشخیص داده نمی شود اما دلیل انجام آزمایش خون اطمینال پیدا کردن از تشخیص بیماری های دیگر با علائمی شبیه به بیماری ام اس است . لذا با انجام این دو روش می توان به بیماری ام اس را تشخیص داد . البته در بعضی از اوقات ممکن است زمانی پزشک با انجام این دو روش تشخیصی نتواند تشخیص قطعی بیماری ام اس را دهد، در این مواقع یک آزمایش مایع مغزی و نخاعی انجام می شود .

آزمایش مایع مغزی – نخاعی

سومین راه تشخیصی بیماری ام اس گرفتن مایع مغزی – نخاعی و ارسال آن به آزمایشگاه می باشد . مایع مغزی – نخاعی به علت این که این مایع با مغز و نخاع در ارتباط است می تواند به تشخیص بیماری کمک نمایید . در صورتی که التهابی در مغز وجود داشته باشد اثرات آن در مایع منعکس خواهد شد .

آزمایشگاه آریا یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پزشکی ایران می باشد . لذا جهت تماس با بهترین آزمایشگاه در اندیشه می توانید با شماره های 02165565770  – 02165555770 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام آزمایشگاه آریا مراجعه نمایید .

نتیجه گیری

برخی از افراد هستند که هیچ گونه علائمی ندارد و تنها به دلیل یک سردرد ام آر آی انجام می دهد و یک تعداد پلاک های مشکوک به ام اس دیده می شود . در افرادی که هیچ گونه علائمی ندارند و به صورت اتفاقی بیماری ام اس تشخیص داده می شود . معمولا باید صبر کرد و به دفعات انجام ام آر آی ضروری است بیمار باید مراجعات پزشکی داشته باشد در صورتی که تشخیص داده شود تعداد پلاک ها رو به افزایش است، در این زمان نیاز است که درمان بیماری ام اس شروع گردد .

بیماری ام اس یک حالت دیگر هم دارد این است که یک علامت دارد اما پلاک های مغز در آن حدی که قابل قبول برای بیماری ام اس باشد، نیست . در این موارد هم صبر می کنیم که در فواصل زمانی بیماری، ام آر آی انجام دهیم که بیماری در حال پیشرفت هست یا خیر .

اما نکته مهم و اساسی این است که اگر تشخیص بیماری ام اس به قطعیت رسید بهتر است درمان بیماری شروع شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشگاه خوب در اندیشه مراجعه نمایید .

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 8 =

تماس سریع