مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
خانه » News » تشخیص بیماری هپاتیت

تشخیص بیماری هپاتیت

هپاتیت یکی از بیماری های است که علائم  نشانه های آن به مرور زمان آشکار می شود و در ابتدای بیماری خیلی از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممکن است از بیماری خود آگاهی نداشته باشند . این بیماری مربوط به بیماری های کبد می باشد .

هپاتیت در اثر یک عفونت ویروسی ایجاد می گردد اما عوامل دیگری هم می تواند سبب بروز این بیماری گردد . هپاتیت یک بیماری خودایمنی است و در مواقعی رخ می دهد که بدن فرد آنتی بادی در برابر بافت کبد ایجاد می کند . کبد وظیفه بسیار مهمی را در بدن برعهده دارد که متابولیسم بدن فرد را تحت کنترل قرار می دهد .

انواع بیماری هپاتیت

ویروس هپاتیت دارای انواع خاصی می باشد که به پنج قسمت تقسیم بندی می شود . عفونت های ویروسی که به عنوان هپاتیت شناخته می شوند شامل: هپاتیت A، B، C، D و  E هستند . معمولا هر کدام از این ویروس های یک نوع هپاتیت هستند که به هپاتیت منتقل می شوند . هپاتیت E یک نوع ویروس حاد است که در زنان باردار رخ می دهد و خطرناک هستند اما هپاتیت های B، C و D در حال پیشرفت هستند اما هپاتیت A یک بیماری کوتاه مدت اما حاد است .

علل ابتلا به بیماری هپاتیت

مصرف بیش از اندازه مشروبات الکی می تواند موجب آسیب کبد شود، همچنین می تواند سبب التهاب و نارسایی و بیماری سیروز کبدی شود . از دیگر عواملی که می تواند سبب ایجاد بیماری هپاتیت شود استفاده بیش از حد از داروها و قرار گرفتن در معرض سموم می باشد .

نشانه های بیماری هپاتیت

واکنش خود ایمنی یکی از نشانه های است که معمولا در زنان سه برابر مردان رخ می دهد و در برخی از موارد ممکن است بدن کبد را به عنوان یک عضو مضر داند در این زمان شروع به حمله به کبد می کند اما از دیگر علائم این بیماری عبارتست از : خستگی، تغییر رنگ در ادرار و مدفوع، درد در ناحیه شکم، بی اشتهایی، کاهش وزن ناگهانی و رنگ پریدگی می باشد . لازم ذکر است این بیماری ممکن است تا مدت ها بدون علامت در بدن فرد پیشرفت کند.

تشخیص بیماری هپاتیت

روش های مختلف تشخیص بیماری هپاتیت :

آزمایش فیزیکی و شرح حال وضعیت بیمار

یکی از روش های که می تواند در تشخیص بیماری هپاتیت کمک نماید ابتدا پزشک باید شرح حالی از بیمار داشته باشد و اولین روش تشخیص بیماری هپاتیت انجام آزمایش فیزیکی و گرفتن شرح حال از وضعیت بیمار است .

آزمایش کبد و هپاتیت

آزمایش خون به منظور عملکرد کبد بسیار موثر خواهد بود . در صورت غیر نرمال بودن نتیجه آزمایش احتمالا می تواند نشانه های از بیمار هپاتیت باشد . در صورتی که هیچ گونه علامتی را در آزمایش فیزیکی خود مشاهده نکرده اید، این آزمایش می تواند در تشخیص بیماری کمک نماید . لازم ذکر است، در صورت اینکه آنزیم های کبد از سطح نرمال خود بالاتر باشد می تواند نشان دهنده آسیب دیدگی بافت های کبد باشد .

آزمایش خون برای هپاتیت

در صورت اینکه  نتیجه آزمایش کبد نشان دهند ه غیر فعال بودن عمکلرد بیماری کبد باشد . پزشک از بیمار می خواهد تا آزمایشات خون دیگری را جهت تشخیص بیماری انجام دهد .

سونوگرافی از کبد برای تشخیص بیماری هپاتیت

سونوگرافی از شکم یکی از روش های است که می تواند در تشخیص بیماری هپاتیت موثر واقع شود .

نمونه برداری از کبد برای تشخیص بیماری هپاتیت

یکی دیگر از روش های تشخیص بیماری هپاتیت نمونه برداری از کبد می باشد که این یک روش غیر تهاجمی بوده و از طریق پوست و سوزن استفاده می شود .

نتیجه گیری

بیماری هپاتیت یک بیماری ویروسی و خودایمنی است که معمولا در ابتدایی بیماری بدون علامت خواهد بود . انجام آزمایشات لازم برای تشخیص بیماری می تواند در تشخیص زودهنگام بیمار کمک نماید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشگاه خوب در اندیشه مراجعه نمایید .

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =

تماس سریع