مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
خانه » News » تشخیص کبد چرب

تشخیص کبد چرب

تشخیص کبد چرب

همه شما در مورد بیماری کبد شنیده اید، اما شاید بسیاری از ما ندانیم که کبد چرب یکی از عوامل مرگ و میر درسرتاسر جهان می باشد که عامل اصلی آن سبک زندگی اشتباه در افراد است. تشخیص کبد چرب به راحتی امکان پذیر نیست و احتیاج به آزمایشات متعددی دارد. ما در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از علائم آن آشنا کنیم.

انواع کبد چرب

کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که چربی در سلول های کبدی ایجاد می شود. داشتن مقادیر کمی چربی در کبد شما طبیعی است، اما مقدار خیلی زیاد آن می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد.

کبد شما دومین عضو بزرگ بدن است. این ماده به پردازش مواد مغذی از مواد غذایی و نوشیدنی ها کمک می کند و مواد مضر از خون شما را فیلتر می کند.

چربی زیاد در کبد می تواند باعث التهاب کبد شود، و این امر موجب به آسیب و نیز زخم در کبد می شود. در موارد شدید، این زخم ممکن است منجر به نارسایی کبد شود.

ابتلا به کبد چرب در افرادی که الکل زیادی می نوشند، بیماری کبد چرب الکلی (AFLD)، و در افراد دیگر به عنوان بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شناخته می شود.

عکس کبد چرب

عکس کبد چرب

نشانه های کبد چرب

در اغلب موارد، کبد چرب علائم قابل توجهی را ایجاد نمی کند. اما ممکن است احساس خستگی کرده و یا احساس ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم داشته باشید.

برخی از مبتلایان به بیماری کبد چرب دچار عوارضی از جمله زخم کبد می شوند. جای زخم کبد به عنوان فیبروز کبد شناخته شده است که اگر فیبروز کبد شدید باشد، به آن سیروز کبدی گفته می شود.

 

سیروز ممکن است علائمی مانند:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف و خستگی
  • خون دماغ
  • خارش پوست
  • زردی پوست و چشم
  • درد تورم شکم
  • تورم پاها
  • بزرگ شدن پستان در مردان
  • گیجی

سیروز یک بیماری بالقوه خطرناک است، به طوری که مرحله پیشرفته‌ی این بیماری تهدید کننده زندگی می باشد.

 

دلایل کبد چرب

کبد چرب هنگامی ایجاد می شود که بدن شما چربی زیادی تولید کند یا چربی را به اندازه کافی متابولیزه نکند. چربی اضافی در سلولهای کبدی، جایی که تجمع یافته و باعث بیماری کبد چرب می شود، ذخیره می شود.

این تولید چربی می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. به عنوان مثال، نوشیدن زیاد الکل می تواند باعث بیماری کبد چرب الکلی شود. این اولین مرحله از بیماری کبد مرتبط با الکل است.

در افرادی که الکل زیادی نمی نوشند، علت بیماری کبد چرب کمتر مشخص است. ممکن است یک یا چند عامل زیر در ابتلا به آن نقش داشته باشند:

  • چاقی
  • قند خون بالا
  • مقاومت به انسولین
  • وجود مقادیر زیادی چربی به ویژه تری گلیسیرید در خون

 

علل کمتر شایع عبارتند از:

  • بارداری
  • کاهش سریع وزن
  • برخی از انواع عفونت ها ، مانند هپاتیت C
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند متوترکسات (Trexall) ، تاموکسیفن (Nolvadex) ، آمیودارون (Pacerone) و والپروئیک اسید (Depakote)
  • قرار گرفتن در معرض سموم خاص

برخی از ژنها همچنین ممکن است خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش دهند.

 

تشخیص کبد چرب

همانطور که گفته شد کبد چرب دارای علائم قابل توجهی نیست و ممکن است فرد متوجه هیچ یک از نشانه های گفته شده نباشد. برای تشخیص کبد چرب، پزشک به انجام معاینه فیزیکی می پردازد و تاریخچه‌ی پزشکی افراد را بررسی می کند، اما این معاینات کافی نیست و برای تشخیص دقیق و میزان پیشرفت بیماری حتماً اقدام به تجویز یک یا چند آزمایش می کند.

آزمایشگاه آریا یکی از مجهزترین و مدرن ترین آزمایشگاه های تشخیص طبی و پزشکی ایران می باشد . این آزمایشگاه به عنوان تنها مرکز مجهز به دستگاه فول اتومیشن زیمنس آلمان، در غرب تهران، همه روزه از 7 صبح لغایت 7 شب خدمت رسان بیماران عزیز در انجام کلیه تست های آزمایشگاهی می باشد . لازم به ذکر است جواب دهی 24 ساعته و اورژانسی در صورت درخواست پزشک صورت می پذیرد .برای نوبت دهی و وقت قبلی با شماره های 65555770-65565770 تماس بگیرد یا به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید .

تاریخچه پزشکی

اگر پزشک شما مشکوک باشد که شما ممکن است کبد چرب داشته باشید، احتمالاً از شما سؤالاتی خواهد کرد:

 

  • سابقه پزشکی خانواده شما، از جمله سابقه بیماری کبد
  • مصرف الکل و سایر عادات سبک زندگی
  • هر شرایط پزشکی و بیماری که ممکن است داشته باشید
  • هر دارویی که ممکن است مصرف کنید
  • تغییرات اخیر در سلامت شما

اگر دچار خستگی، کاهش اشتها یا سایر علائم بوده اید، به پزشک اطلاع دهید.

 

معاینه بدنی

برای بررسی التهاب کبد، ممکن است پزشک معالجه شما را لمس کرده یا بر روی شکم شما فشار وارد کند. اگر کبد شما بزرگ شده باشد، ممکن است آن را احساس کنند.

با این حال، ممکن است بدون بزرگ شدن، کبد شما چرب باشد. پزشک ممکن است با لمس کردن نتواند تشخیص دهد که آیا کبد شما چرب شده است یا خیر.

آزمایش خون

در بسیاری از موارد، این بیماری پس از آزمایش های کبد نشان داده می شود که نشان می دهد آنزیم های کبدی زیاد هستند. به عنوان مثال، پزشک شما ممکن است آزمایش آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و تست آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را برای بررسی آنزیم های کبدی شما تجویز کند.

در صورت بروز نشانه ها و علائم بیماری کبدی، ممکن است این آزمایشات توصیه شود، یا ممکن است به عنوان بخشی از کارهای معمول خون انجام شود.

آنزیم های کبدی بالا نشانه التهاب کبد است. بیماری کبد چرب یکی از دلایل اصلی التهاب کبد است، اما تنها این بیماری نیست. در صورت مثبت بودن آنزیم های کبدی، پزشک احتمالاً آزمایش های بیشتری را برای شناسایی علت التهاب انجام می دهد.

آزمایشات تصویربرداری

پزشک شما ممکن است از یک یا چند آزمایش تصویربرداری زیر برای بررسی چربی اضافی یا سایر مشکلات کبد شما استفاده کند:

  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن
  • اسکن ام آر آی

بیوپسی کبد

بیوپسی کبد بهترین راه برای تعیین شدت بیماری کبد در نظر گرفته می شود. در طی بیوپسی کبد، پزشک سوزنی را به کبد شما وارد کرده و یک قطعه بافت را برای معاینه خارج می کند. آنها به شما بی حس کننده موضعی تزریق میکنند تا شدت درد کاهش یابد.

این آزمایش می تواند به تعیین اینکه آیا شما بیماری کبد چرب و همچنین جای زخم کبدی دارید کمک می کند.

درمان کبد چرب

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب تصویب نشده است. برای تهیه و آزمایش داروها برای درمان این بیماری تحقیقات بیشتری لازم است.

در بسیاری از موارد، تغییر در شیوه زندگی می تواند به معالجه بیماری کبد چرب کمک کند. به عنوان مثال، پزشک ممکن است به شما مواردی از قبیل محدود کردن یا خودداری از مصرف الکل، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی را توصیه کند.

در صورت بروز عوارض، پزشك ممكن است درمان های اضافی را توصیه كند. به عنوان مثال، برای درمان سیروز، ممکن است تغییر سبک زندگی، دارو و عمل جراحی تجویز شود.

سیروز می تواند منجر به نارسایی کبد شود. در صورت بروز نارسایی کبد، ممکن است به پیوند کبد احتیاج داشته باشید.

 

با توجه به موارد گفته شده، بیماری کبد چرب ظاهر خاموشی دارد که می تواند به قیمت جان انسان ها تمام شود. این بیماری در بسیاری از افراد به طور اتفاقی تشخیص داده می شود. انجام آزمایشات در طول زندگی می تواند به تشخیص و پیشگیری از اختلال در این عضو مهم بدن کمک کند.

 

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

تماس سریع