مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی ، از مواردی است که شاید برای بسیاری از بیماران دیابتی جای سوال داشته باشد. اینکه آیا این بیماران می توانند روزه بگیرند یا نه .

روزه گرفتن بیماران دیابتی

شرایط روزه گرفتن بیماران دیابتی

متاسفانه دیابت از بیماری هایی است که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر خود کرده است . با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان ، برای تعداد زیادی از بیماران با انواع دیابت سوالات زیادی ایجاد می شود که در این مقاله سعی می کنیم پاسخگوی این سوالات باشیم. در حالت کلی باید بگوییم که در افراد دیابتی ، برای روزه گرفتن ممانعتی وجود ندارد ولی تشخیص این مورد که آیا بیمار می تواند روزه بگیرد یا خیر بر عهده پزشک متخصص می باشد.

بهتر است که بیماران دیابتی به موارد زیر توجه داشته باشند :

1ـ  در افرادی که مصرف انسولین دارند ، درصورت اصرار بر روزه گرفتن اگر تحمل روزه داری را دارند و دچار افت قند نمی شوند ، می توانند با رعایت جوانب احتیاط روزه داری نمایند.

2ـ  در بیماران دیابتی ، خطرناک ترین عارضه ای که روزه می تواند بر بیمار داشته باشد ، کاهش بیش از حد قند خون است. در صورتی که بیمار اقدام به روزه گرفتن می نماید ، بهتر است که شدیدا مراقب میزان قند خون خود باشد.

3ـ بهتر است بیماران دیابتی در این ماه رژیم غذایی خاصی داشته و در زمان افطار تا سحر ، مواد غذایی مصرف نمایند که سطح قند خونشان بالا نرود.

4ـ بیماران دیابتی باید شدیدا مراقب علائم افت قند خون مانند ضعف و بي حالي شديد ، عرق سرد فراوان ،‌ تپش قلب ، سرگيجه ، تاري ديد ، گرسنگي شيد و لرزش بدن و در نهايت بيهوش شدن باشند.

5ـ اگر بیمار در میانه روز دچار افت قند خون شد ، در صورت داشتن دستگاه اندازه گیری قند خون ، اقدام به اندازه گیری قند خون نموده و در صورتی که سطح قند خون پایین تر از 50 باشد ، حتما روزه خود را افطار کرده و با مصرف مقدار کمی شربت یا شیرینی از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

6ـ در صورتی که بیمار احساس قند خون بالا کرد و با اندازه گیری میزان قند خون ، بالای 250 مشاهده شد ، در شب های بعدی باید حداقل 20 درصد کالری دریافتی بدن کاهش یافته و بیمار توجه داشته باشد که نتايج مثبت روزه داري عايد او نخواهد شد.

خطرات روزه داری برای افراد دیابتی

روزه داری در کنار فوایدی که دارد، دارای خطراتی نیز می باشد که نباشد از آنها غافل شد. اگر دیابتی هستید و روزه میگیرید به موارد زیر توجه کنید:

ممکن است زمانی که روزه می گیرید احساس خواب آلودگی وسرگیجه کنید.

نخوردن غذا در طول روز برای شما ایجاد سردرد می کند

زمانی که چند روز متوالی روزه بگیرید، ممکن است بدن شما به اندازه کافی از مواد مغذی مورد نیاز دریافت نکند و نیاز به مکمل پیدا کنید.

اما خطر اصلی که در زمان روزه داری وجود دارد، افت خیلی شدید در قند خون شماست. این مشکل به خصوص زمانی که داروهایی مانند انسولین برای کنترل قند مصرف می‌کنید بیشتر مشاهده می شود. یک فرد زمانی که غذا نمی خورد به صورت نرمال دچار افت قند خون می شود. افت شدید قند خون باعث سرگیجه، لرز، غش کردن و یا حتی به کما رفتن می‌شود.

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =

تماس سریع