مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
خانه » News » روش های تشخیص ام اس

روش های تشخیص ام اس

بیماری MS یا همان مالتیپل اسکلروزیش بیماری مزمنی است كه با درگيری مناطق  مختلف سيستم عصبی مركزی باعث بروز علائم بالينی در بيمار می گردد و در طولانی مدت می تواند منجر به درجات مختلفی از ناتوانی گردد. اين بيماری عمدتاً در سنين بین 20 تا 40 سال ديده می شود و زنان را بيش از مردان مبتلا می كند. مكانيسم این بيماری، بروز پديده خود ايمني و تخريب ميلين لايه پوششی سلولهای عصبی و سلولهای سيستم عصبی مركزی می باشد.

امروزه برای تشخیص بیماری ام اس روشی وجود ندارد که به طور صد در صد پی  به وجود بیماری ام اس داد. با استفاده از تصویربرداری از مغز اطلاعات محدودی را می توان به دست آورد. علائم موجود در فرد هم نمی تواند کمکی به تشخیص قطعی بیماری ام اس کرد.

 روش های موجود برای تشخیص ام اس

  1. بررسی سوابق اختلالات نورولوژیک در فرد هرچند که این اختلال خفیف باشد.
  2. بررسی علائم و نشانه های اختلال عصبی با انجام معاینات نورولوژیک: معاینه نورولوژیک عملکرد سیستم عصبی شامل سیتم بینایی، شنوایی، حسی و گفتاری را ارزیابی می کند. بیماری های دیگری با معاینه و بررسی رفلکس های آرنج، مچ دست، زانو، مچ پا و کف پا تشخیص داده می شود. ضایعات مغزی در عملکرد بدن تاثیر می گذارد. مشکل در نحوه راه رفتن، ایستادن، ضعف عضلانی، اختلال حسی از مواردی است که در اثر ضایعه مغزی یا نخاع به وجود می آید.
  3. برای تشخیص ام اس از روش های تصویربرداری ام آر آی، تست های بررسی عملکرد الکتریکی مغزی مانند بررسی مایع مغزی-نخاعی، تست های نوارهای اولیگوکلونال استفاده می شود.
روش-های-تشخیص-ام-اس
روش-های-تشخیص-ام-اس

انواع بيماری MS

بيماری دارای پنج نوع می باشد شامل:

1- پيشرونده اوليه

2- پيشرونده ثانويه

3- پيشرونده-عودكننده

4-عودكننده- بهبوديابنده

5- CIS

علل ایجاد ام اس

درباره عواملی که باعث ایجاد ام اس می شود مانند روش های تشخیص ام اس نظر قطعی وجود ندارد. ولی کارشناسان نظریه هایی در این باره مطرح کردند که علل ایجاد ام اس به شرح ذیل می باشد:

  1. تعدادی از ویروس ها
  2. کمبود ویتامین D
  3. عوامل ژنتیکی و مادرزادی

علائم ام اس

ام اس  دارای علائمی با توجه به نوع و شدت پیشرفت بیماری در نواحی مختلف سیستم عصبی مغز دارد. در صورتی که آسیب در ناحیه بینایی مغز باشد، بیمار دارای علائم کم بینایی می باشد. در صورتی که آسیب در ناحیه تعادلی مغز باشد، کنترل حرکات دست و پا به مشکل برخورده و فرد دچار ضعف عضلانی می شود.

چه کسانی به ام اس مبتلا می شوند؟

آماری که در بین افراد انجام شد زنان بیشترین افرادی بودند که به این بیماری مبتلا می شوند. این آمار 3 برابر میزان ابتلا نسبت به مردان می باشد. افراد در سن 25 تا 30 سالگی بیشترین مبتلایان بیماری ام اس بودند. در کشور ما مبتلایان این بیماری در سنین بالای 60 سال نیز مشاهده شده است.

روش های پیشگیری از ام اس

1. داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین D می تواند از ابتلا به بیماری ام اس جلوگیری کرد.

  1. استرس و اضطراب ناشی از مسائلی که در زندگی افراد اتفاق می افتد یکی از عوامل زمینه ساز ام اس می باشد.

درمان بیماری ام اس

طي چند سال اخير استفاده از داروهای موثر بر سيستم ايمنی موجب كاهش حملات بیماری و تا حدی ميزان ناتوانی بيماران شده است. همچنین بعضی از داروها در زمان حمله جهت كاهش التهاب سيستم عصبی و شدت علائم و عوارض، بعضی به صورت نگه دارنده جهت تغيير سير بيماری و كاهش حملات بيماری و بعضی داروها به صورت درمان علامتی جهت تسكين علائم و عوارض به كار برده می شوند. با توجه به مزمن بودن بيماری و روند رو به پيشرفت علائم در بسياری از بيماران، مراقبتهای مورد نياز اين افراد بسيار وسيع بوده و نبايد صرفاً به جنبه درمان داروئي بيماران توجه گردد.

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

تماس سریع