مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
خانه » News » نمونه گیری ادرار

نمونه گیری ادرار

نمونه گیری ادرار

یکی از نمونه گیری هایی که در آزمایشگاه ها به راحتی انجام می شود و در عین سادگی ارزش بالایی دارد نمونه گیری ادرار است. این نمونه گیری باید به دقت کافی و با دانستن اطلاعات کافی در این زمینه انجام شود تا بتوان به بهترین نتیجه رسید.
یکی از نکاتی که لازم است به آن توجه شود اینکه اگر نمونه گیری را در منزل انجام می دهید باید نمونه را حداکثر تا نیم ساعت به آزمایشگاه تحویل دهید. در صورتی که طول کشید نمونه را در یخچال نگهداری نمایید. اما دقت نمایید که تا قبل از 6 ساعت نمونه باید به آزمایشگاه تحویل داده شود.
ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل در ارتباط با این نمونه گیری ادرار با شما صحبت نماییم تا بتوانید به راحتی آزمایش ادرار را انجام دهید. در اینجا به توضیحاتی کوتاه در ارتباط با انواع نمونه گیری ادرار می پردازیم:

آزمایش کامل ادرار

اولین و مهم ترین آزمایش ادرار که معمولا در همه ی آزمایشگاه انجام می شود آزمایش کامل ادرار است . برای اینکه این آزمایش را انجام دهید نیاز به استریل بودن ظرف نیست. اما نکته ی قابل توجه این است که ظرف نمونه گیری باید کاملا تمیز باشد. یکی از نکاتی که اغلب افراد به آن توجه نمی کنند استفاده از مواد شوینده برای تمیز کردن ظرف نمونه گیری است. باید دقت کنید که ظرف نمونه گیری نباید با مواد تمیز کننده شسته شود. البته آزمایشگاه ها برای نمونه گیری ادرار از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می کنند و نیازی به شستشو ندارند.

کشت ادرار

این آزمایش نیز از آزمایش هایی است که بعد از آزمایش کامل ادرار به عنوان یک آزمایش شایع انجام می شود. برای انجام این آزمایش نیاز است که ظرف نمونه گیری استریل باشد اما برخی افراد بر این گمان اند که با جوشاندن ظرف می توانند ظرف را استریل کنند. اما اینکار صحیح نیست و با جوشاندن ظرف، ظرف استریل نمی شود. برای اینکه راحت باشید بهتر است که ظرف را از آزمایشگاه تهیه نمایید.
اگر قصد انجام کشت ادرار را دارید توجه داشته باشید که سطح داخلی در ظرف ادرار را لمس نکنید و از گذاشتن در ظرف بر روی زمین خودداری کنید زیرا با ورود آلودگی به ظرف ممکن است نتیجه نمونه به طور کامل مشخص نشود.

نمونه گیری ادرار

نمونه ادرار اتفاقی

معمولا این آزمایش را برای اینکه متوجه شوند ماده ای خاص وجود دارد یا نه انجام می دهند. از این نمونه گیری اغلب برای ارزیابی موارد زیر استفاده می شود:
بیماری های ارثی
ارزیابی قند در ادرار بیماران دیابتی
متابولیک نورادان و اطفال

نمونه ادرار 24 ساعته

برای انجام این نمونه گیری باید در طول 24 ساعت نمونه جمع آوری شود. این نوع نمونه گیری ادرار معمولا برای ارزیابی کار کلیه ها و یا بیماری های داخلی ، استخوانی و یا بیماری هایی مانند فشار خون انجام می شود.

نمونه گیری برای ارزیابی کار پروستات
در برخی مواقع نیز ممکن است که نمونه گیری ادرار با هدف ارزیابی کار پروستات صورت گیرد. در این مواقع برای نمونه گیری نیاز است که ابتدا ناحیه پروستات را ماساژ داده و سپس اقدام به نمونه گیری نمایید. البته در صورتی که نمونه گیری جهت بررسی بیماری های بالای سیستم مجاری ادرار انجام شود باید انتهای ادرار را جمع آوری نمود.

توصیه های قبل از نمونه برداری ادرار آقایان
در نمونه گیری ادرار آقایان نیاز است که به نکاتی توجه شود. ابتدا لازم است که سر آلت شستشو داده شود. سپس ادار را جریان دهید و اول ادرار را دور بریزید. سپس نمونه گیری را انجام داده و مجدد آخر ادرار را نیز دور بریزید. مقدار حجم نمونه ادرار برای آقایان 50 سی سی است.

توصیه های قبل از نمونه برداری خانم ها

برای اینکه نمونه برداری خانم ها انجام شود نیاز است که دقت تان را کمی بالا ببرید زیرا ممکن است نمونه با ترشحات ناحیه ی تناسلی ترکیب شود و در نتیجه ی آزمایش تاثیر منفی بگذارد.
برای اینکه نمونه گیری را به صورت صحیح انجام دهید نیاز است که ابتدا ناحیه تناسلی را از جلو به عقب بشویید و بعد از آن با دستمال تمیز خشک نمایید. سپس با یک دست چین های ناحیه ی تناسلی را باز کنید و با دست دیگر نمونه گیری را انجام دهید. در این مورد نیز نیاز است که ابتدا مقداری از ادرار را دور بریزید و سپس نمونه گیری صورت گیرد.

نمونه گیری ادرار نوزادان

برای نمونه گیری ادرار نوزادان نیاز است که ابتدا وسایل مورد نیاز را آماده نمایید.این وسایل عبارتند از:
یک بسته دستمال کاغذی برای تمیز کردن ناحیه تناسلی
کیسه جمع آوری نمونه
ظرف پلاستیک استریل جهت نگهداری نمونه ادرار و انتقال به آزمایشگاه
برای اینکار ابتدا ناحیه تناسلی نوزاد را تمیز کنید و صبر کند خشک شود. برخی از والدین برای اینکه زودتر محل را خشک کنند از دستمال کاغذی استفاده می کنند که این کار کاملا اشتباست.
سپس کیسه مخصوص جمع آوری ادرار اطفال را محکم به ناحیه ی تناسلی کودک بچسبانید و بعد از اینکه نمونه را جمع آوری کردید به داخل ظرف استریل انتقال دهید. توجه داشته باشید که ناحیه ی داخلی ظرف را لمس نکنید، زیرا با آلوده شدن ظرف نتیجه ی نمونه مطلوب نخواهد.
در آخر هم روی ظرف نمونه مشخصات زیرا را باید نوشته شود:
نام و نام خانوادگی
کد بهداشت
تاریخ تولد بیمار
نوع نمونه
تاریخ و زمان جمع آوری نمونه

نکات قابل توجه قبل از نمونه گیری ادرار

قبل از اینکه نمونه گیری ادرار را انجام دهید نیاز است که به برخی نکات مهم توجه نمایید.
ابتدا لازم است بدانید که اگر می خواهید بهترین نمونه گیری را انجام دهید و نتیجه ی مطلوبی به دست آورید بهتر است که نمونه گیری را در اول صبح انجام دهید.
برای نمونه گیری ادرار نیاز به محدودیت غذایی نمی باشد، اما بهتر است بیش از حد مایعات ننوشید و حداکثر 4 -5 لیوان مایعات میل نمایید.
قبل از نمونه گیری حتما دست هایتان را با آب و صابون بشویید و ظرف نمونه گیری را با پوست ناحیه تناسلی تماس ندهید.
در برخی مواقع ممکن است که پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند در این مواقع نمونه گیری کشت ادرار را باید قبل از مصرف آنتی بیوتیک انجام دهید. همچنین اگر دارو مصرف می کنید حتما به آزمایشگاه اطلاع دهید.

 

 

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه آریا

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

آزمایش خون

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تست های پزشکی است که با استفاده از نمونه‌ی خون انجام می‌شود. این آزمایش به منظور ارزیابی وضعیت سلامت و بیماری‌های مختلف، تشخیص بیماری، پیش‌بینی خطرات سلامتی...

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار

آزمایش ادرار یک آزمایش سریع و غیر تهاجمی است که نیاز به آمادگی خاصی ندارد. در بیشتر موارد، انجام آن آسان است. پزشکان ممکن است از این آزمایش به عنوان بخشی از یک معاینه معمولی یا به دلایل خاص تر،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =

تماس سریع