مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه
خانه » News » آزمایش پروستات

آزمایش پروستات

آزمایش پروستات

آزمایش پروستات نوعی آزمایش خون است که می تواند به تشخیص مشکلات پروستات از جمله سرطان پروستات کمک کند. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با چگونگی آزمایش و نتایج آن و اینکه چه کسی می تواند آزمایش پروستات   (PSA) را انجام دهد، را برایتان شرح دهیم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پروستات چیست؟

پروستات عضو کوچک و گرد دستگاه تناسلی مردان است که در ابتدای مجراری ادار قرار گرفته است. غده پروستات وظایف مهم تولید مثل و کنترل دفع ادرار را بر عهده دارد. پروستات ماده پروتئینی را تولید می کند که به آن آنتی ژن اختصاصی پروستات (Prostate specific antigen (PSA)) گفته می شود. این پروتئین باعث حفظ حالت مایع منی و جلوگیری از لخته شدن آن می شود و در تولید مثل نقش مهمی دارد. حال اگر در کارکرد پروستات خللی ایجاد شود پروستات نمی تواند عملکرد دقیق خود را داشته باشد. PSA از طریق آزمایش خون قابل اندازه گیری است و آزمایش PSA برای تشخیص سرطان پروستات بکار می رود.

 آزمایش پروستات (PSA) چیست؟

آزمایش پروستات ( PSA ) یک نوع آزمایش خون است که میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را در خون شما اندازه گیری می کند. PSA پروتئینی است که توسط سلول های طبیعی پروستات تولید می شود. وجود مقدار کمی PSA در خون طبیعی است و با افزایش سن و بزرگتر شدن پروستات مقدار کمی افزایش می یابد. افزایش سطح PSA ممکن است نشان دهد که مشکل پروستات دارید، اما این لزوماً  به معنای سرطان نیست.

همانطور که گفته شد، پروتئین PSA توسط سلول های پروستات تولید می شود. قسمت عمده ای از آن وارد مایع منی شده و مقدار کمی از آن نیز وارد جریان خون می شود. این پروتئین یا به صورت آزاد(Free)  و یا به صورت کمپلکس متصل به یک پروتئین (cPSA) است. پزشک ها معمولا برای بررسی این آنتی ژن از نوع کامل آزمایش PSA یعنی مجموع  PSA آزاد و  cPSA استفاده می نمایند.

از جمله مواردی که می تواند بر روی میزان PSA تاثیر گذار باشد می توان به سن، عفونت ادراری، بزرگی پروستات، سرطان پروستات، فعالیت های شدید بدنی، انزال، نمونه برداری پروستات، هر گونه عمل، لوله گذاری مجرا و اقدامات تشخیصی مثانه یا پروستات و تاثیرات دارویی اشاره نمود.

چه کسانی می توانند آزمایش پروستات را انجام دهند؟

در صورتی که بالای 50 سال سن دارید یا سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات را  دارید، لازم است که این تست را انجام دهید. زیرا اینها می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

همچنین در صورتی که علائم احتمالی مشکل پروستات را دارید، انجام این آزمایش به شما توصیه می شود. البته آزمایش پروستات به عنوان بخشی از یک معاینه عمومی، به برخی از مردان پیشنهاد می شود.

نتایج آزمایش پروستات

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) چگونه انجام می شود؟

آنتی ژن اختصاصی پروستات، PSA، پروتئینی است که توسط سلول های غده پروستات نرمال و سرطانی تولید می شود. آزمایش PSA، مقدار PSA را در خون انسان اندازه گیری می کند. برای این آزمایش یک نمونه خون برای آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می شود. نتایج این آزمایش معمولا براساس نانوگرم در میلی لیتر (ng/ml) گزارش می شود.

سطح PSA معمولا در آقایانی که به سرطان پروستات مبتلا هستند بالا می رود . البته باید این نکته را درنظر داشت که سطح PSA ممکن است بر اثر دیگر بیماریهای پروستات نیز در انسان بالا رود. شایع ترین بیماری های خوش خیم پروستات که باعث بالا رفتن سطح PSA می شوند، التهاب پروستات و هایپرپلازی خوش خیم پروستات (بزرگ شدن پروستات)، BPH، هستند.

در سطح خون همه آقایان PSA موجود است و افزایش آن حتما به معنای سرطان پروستات نمی باشد بلکه می تواند بیانگر مشکلی در غده پروستات باشد.

افزایش مقدار PSA در سطح خون می تواند اختلالاتی را در پروستات بوجود آورد و نشانه ای از سرطان پروستات باشد در آزمایشگاه آریا این آزمایش با بهترین نحوه توسط کادر پزشکی انجام می شود .

میزان طبیعی PSA در آزمایش خون چقدر است؟

سطح PSA در خون مردان در طول زندگی متفاوت است و سطح نرمال و یا غیرنرمال دقیقی برای PSA در خون نمی توان در نظر گرفت. در گذشته، بیشتر پزشکان میزان 4 نانوگرم در میلی لیتر یا پایین تر از PSA در خون را نرمال در نظر می گرفتند و اگر مردی دارای PSA بالاتر از 4 نانوگرم در میلی لیتر بود اغلب مشکوک به سرطان پروستات تشخیص داده می شد.

اما مطالعات و ارزیابی های جدیدی که در این حوزه انجام شده است، نشان می دهد ممکن است برخی مردان با PSA زیر 4 نانوگرم در میلی لیتر سرطان پروستات داشته باشند در حالی که مردان دارای سطح بالاتر از این مقدار سرطان پروستات در آنها تسخیص داده نشود. در نتیجه عوامل مختلفی می تواند باعث نوسان در سطح PSA شود، یه عنوان مثال التهاب پروستات و عفونت ادراری، بیوپسی و جراحی پروستات باعث بالا رفتن سطح PSA در خون می شود. همچنین مصرف برخی دارو ها برای درمان BPH، باعث کاهش سطح PSA درخون می گردد. علاوه بر این ممکن است سطح PSA در آزمایشگاه های مختلف، متفاوت باشد.

اما به طور کلی می توان گفت، هر چه سطح PSA در مردان بالاتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پروستات نیز بیشتر است. افزایش مداوم سطح PSA نیز ممکن است نشانه ای از سرطان پروستات باشد.

آزمایشگاه تشخیص طبی آریا با استفاده از دستگاه های مجهز به بررسی آزمایشات می پردازد . جهت تماس با بهترین آزمایشگاه در اندیشه می توانید با شماره های 02165565770-02165555770 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

چه چیزی می تواند بر سطح PSA من تأثیر بگذارد؟

آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) توسط سلول های سالم در پروستات تولید می شود، بنابراین وجود مقدار کمی از PSA در خون طبیعی است. این مقدار با افزایش سن افزایش می یابد زیرا پروستات شما بزرگتر می شود.

مشکلات پروستات، مانند بزرگ شدن پروستات، پروستاتیت یا سرطان پروستات، می تواند باعث افزایش سطح PSA شما شود – اما بسیاری از موارد دیگر نیز می توانند بر سطح PSA شما تأثیر بگذارند، از جمله موارد زیر.

1.عفونت ادراری

در صورتی که  آزمایش عفونت ادراری انجام دهید، ممکن است سطح PSA  شما را افزایش دهد. اگر عفونت دارید، قبل از انجام آزمایش PSA باید صبر کنید تا عفونت از بین برود.

2. ورزش شدید

ممکن است از شما خواسته شود که در 48 ساعت قبل از آزمایش PSA هیچ ورزش شدیدی انجام ندهید.

3. انزال

ممکن است از شما خواسته شود از هرگونه فعالیت جنسی که منجر به انزال می شود در 48 ساعت قبل از آزمایش PSA اجتناب کنید.

4. رابطه جنسی مقعدی و تحریک پروستات

انجام رابطه جنسی مقعدی یا تحریک پروستات در حین رابطه جنسی، ممکن است سطح PSA شما را برای مدتی افزایش دهد. لازم است که یک هفته قبل از آزمایش PSA از این کار اجتناب کنید.

5.بیوپسی پروستات

اگر در شش هفته قبل از آزمایش PSA بیوپسی انجام داده اید، این می تواند سطح PSA شما را افزایش دهد.

6.داروها

برخی داروها ممکن است بر سطح PSA شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی از داروهایی که برای درمان بزرگی پروستات استفاده می‌شوند، معروف به مهارکننده‌های 5-آلفا ردوکتاز مانند فیناستراید یا دوتاستراید، می‌توانند سطح PSA شما را کاهش دهند ودر نتایج آزمایش تأثیرگذار باشند.  سایر آزمایشات یا جراحی – اگر آزمایش یا جراحی روی مثانه یا پروستات خود انجام داده اید، ممکن است لازم باشد تا شش هفته برای انجام آزمایش PSA صبر کنید.

7. کاتترهای ادراری

اگر سوند برای تخلیه ادرار از مثانه دارید، ممکن است لازم باشد تا شش هفته پس از قرار دادن آن جهت انجام آزمایش PSA صبر کنید.

در چه سنی آزمایش PSA باید انجام شود؟

میزان طبیعی PSA در سطح خون با افزایش سن نیز به شکل طبیعی بالا می رود. توصیه می شود انجام این آزمایش در 40 سالگی آغاز شود و در سنین 45 سالگی و 50 سالگی دوباره تکرار شود تا در صورت بروز مشکل، روش های درمانی به سرعت توسط پزشک متخصص انجام گیرد. افرادی که آزمایش سطح PSA آن ها بالاتر از حد طبیعی تشخیص داده می شود، برای معاینات تکمیلی،  سونوگرافی و نمونه برداری پروستات در آن ها توصیه می شود .

نتایج آزمایش پروستات

موارد زیادی  از جمله موارد زیرمی توانند باعث افزایش سطح PSA شوند.

  • یک پروستات بزرگ شده
  • پروستاتیت
  • سرطان پروستات

بنابراین آزمایش PSA به تنهایی نمی تواند به شما بگوید که آیا سرطان پروستات دارید یا خیر. بسیاری از مردان با سطح PSA بالا به سرطان پروستات مبتلا نیستند. و برخی از مردان با سطح PSA طبیعی به سرطان پروستات مبتلا هستند. پزشک عمومی برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا نیاز به مراجعه به متخصص در بیمارستان دارید، موارد زیر را بررسی می کند:

  • سطح PSA شما
  • نتایج DRE، در صورتی که داشته اید
  • در صورتی که عوامل خطر برای سرطان پروستات را دارید
  • هرگونه مشکل سلامتی یا چیزهایی که ممکن است بر سطح PSA شما تأثیر بگذارد
  • در صورتی که قبلا آزمایشاتی برای سرطان پروستات انجام داده اید.

مزایا و معایب آزمایش پروستات

مهم است که در مورد مزایا و معایب تست PSA فکر کنید. انجام آزمایش PSA یک تصمیم شخصی است و ممکن است برای یک مرد مهم و برای دیگری اهمیت  کمتری داشته باشد.

مزایای آزمایش پروستات

این آزمایش می تواند به تشخیص سرطان پروستات قبل از بروز علائم کمک کند. و همچنین در صورتی که سرطان در مراحل اولیه باشد، به جلوگیری از گسترش و درمان آن کمک کند. از طرفی افزایش غیر عادی سطح PSA که ممکن است نشانه سرطان پروستات باشد، با کمک این تست قابل تشخیص است.

معایب آزمایش پروستات

ممکن است سطح PSA شما افزایش یابد، حتی اگر سرطان پروستات نداشته باشید. بسیاری از مردان با سطح PSA بالا، سرطان پروستات ندارند.

گاهی برعکس این نیز می تواند اتفاق بیفتد و مردی با سطح PSA نرمال، سرطانی با رشد سریع داشته باشد. اگر سطح PSA شما افزایش یافته باشد، ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشید. این می تواند عوارض جانبی مانند درد، عفونت و خونریزی ایجاد کند.

نتیجه گیری

از آنجایی که تشخیص زود هنگام سرطان پروستات باعث شروع سریع درمان این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن می شود و درصد بهبود را افزایش می دهد باید مردان بالای 45 سال به طور دوره ای و منظم آزمایش پروستات را انجام دهند. برای گرفتن نتیجه دقیق توصیه می شود این آزمایش در بهترین آزمایشگاه کرج انجام گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشگاه خوب در اندیشه مراجعه نمایید.

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =

تماس سریع