مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » آزمایش مایع مغزی و نخاعی

آزمایش مایع مغزی و نخاعی

آزمایش مایع مغزی و نخاعی

آزمایش مایع مغزی و نخاعی یا Lumbar Puncture (LP) نوعی از آزمایشات نمونه برداری است که پزشکان برای تشخیص بیماری های عفونی، خصوصا عفونت هایی که دستگاه اعصاب مرکزی یعنی مغز و نخاع را آلوده می کند، کاربرد دارد .

آزمایش مایع مغزی و نخاعی

آزمایش مایع مغزی و نخاعی

مایع مغزی و نخاعی چیست ؟

مایع مغزی و نخاعی، یک مایع شفاف و بی رنگ است که در لابلای فضای دستگاه اعصاب مرکزی و پرده های مغز در جریان است . این مایع تشکیل شده از مقداری پروتئین، قند و شمار بسیار کمی از سلول ها است .

وظیفه مایع مغزی و نخاعی

اصلی ترین وظیفه مایع مغزی و نخاعی، حفاظت از مغز در زمان هایی است که به جمجمه ضربه ای وارد می شود . به دلیل وجود مایع مغزی ـ نخاعی که مغز در آن شناور است، زمانی که به هر دلیلی ضربه ای به جمجمه وارد می شود، مغز به راحتی ضربه نمی بیند و دچار آسیب دیدگی نمی شود.

دلیل گرفتن مایع مغزی و نخاعی

پزشکان برای تشخیص برخی از بیماری ها مجبورند که از مایع مغزی ـ نخاعی در داخل ستون فقرات نمونه برداری نمایند . مثلا در خونریزی های داخل مغز و بیماری های التهابی، بررسی مایع مغزی ـ نخاعی امری ضروری می باشد . گاهی نیز از این روش برای تزریق بعضی از دارو ها به درون فضای اطراف مغز و نخاع استفاده می شود .

آزمایشگاه آریا با استفاده از دستگاه های مجهز به بررسی آزمایشات می پردازد . جهت تماس با آزمایشگاه تشخیص طبی آریا می توانید با شماره های 02165565770-02165555770 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

روش انجام آزمایش مایع مغزی و نخاعی

آزمایش Lumbar Puncture به معنای سوزن زدن به ناحیه کمر است . در این آزمایش، مانند تصویر ارائه شده، بیمار به پهلو خوابیده و یا می نشیند . دستیار پزشک، ستون فقرات بیمار را خم می نماید تا فضای بین مهره های کمر باز تر شود . بعد از ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر برای نمونه برداری، پزشک سوزن مخصوص این کار را وارد فضای بین مهره های کمر می نماید به طوری که سوزن، وارد فضای اطراف نخاع شود . سپس چند قطره از مایع مایع مغزی و نخاعی گرفته شده، سوزن را خارج نموده و محل زخم پانسمان می شود . این تست هیچ عارضه ای بر بدن بیمار نداشته و از آنجایی که در حالت طبیعی و نرمال، در بدن هر فرد در هر ساعت 20 میلی لیتر مایع مغزی و نخاعی تولید می شود، این مایع گرفته شدن از نخاع در مدت بسیار کمی بازسازی می شود .

برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشگاه خوب در اندیشه مراجعه نمایید .

برخی از خدمات آزمایشگاه آریا :

آزمایش تیروئید

آزمایش آنالیز اسپرم

آزمایش خون

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سه =

تماس سریع