مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی (  Swine flu) یک بیماری حاد تنفسی مخصوص خوک ها است که به شدت در خوک ها واگیر دار است و توسط نوعی ویروس به نام  ویروس H1N1 به وجود می آید. با اینکه این ویروس خاص خوک هاست گاها می تواند پرندگان و انسان را نیز آلوده کند که می تواند خطرناک و کشنده باشد.

این بیماری به علت اینکه در انسان شدیدا خطرناک می باشد و به راحتی قابل انتقال است باید با دادن اطلاعات کافی به افراد از بروزآن  پیشگیری کرد و با مشاهده علائم اولیه آن سریعا به پزشک مراجعه کرد و تحت فوریت های پزشکی قرار گرفت. زیرا این ویروس به سرعت در بدن منتشر می شود و فرد را از پا در می آورد به همین دلیل تشخیص حتی چند ساعت زودتر بیماری، می توند فرد را از مرگ نجات دهد.

علائم بیماری آنفولانزای خوکی

در کل این ویروس علائمی چون آنفولانزی عادی و سرماخوردگی ایجاد می کند. این علائم شامل بی حالی، سرفه، بی اشتهایی، سر درد، گلو درد، کوفتگی و درد مفاصل و عضلات و تب و لرز می باشد. در برخی افراد آب ریزش و تهوع و استفراغ نیز دیده می شود. به همین دلیل تشخیص قطعی این بیماری تنها با مشاهده علائم امکان پذیر نمی باشد و فرد باید تست آزمایشگاهی مثل تست تنفسی و آزمایش خون دهد.

آنفولانزای خوکی

انتقال بیماری:

انتقال بیماری مانند انتقال آنفولانزای معمولی می باشد و در خوک ها از راه تنفسی منتقل می شود. انتقال آن از حیوان به انسان از طریق قرار گرفتن در معرض تماس با حیوان مبتلا می باشد و به همین ترتیب بیشتر در دام پزشکان و کارگران تهیه گوشت دیده می شود.

انتقال آن در انسان نیز از طریق تماس با فرد آلوده و تنفس هوای آلودهای که فرد مبتلا در آنجا قرار دارد و لمس اشیایی که فرد آلوده آنها را لمس کرده صورت می گیرد.

به همین دلیل برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری تا حد امکان از تماس با حیواناتی که احتمال آلوده در آنها وجود دارد باید پرهیز کرد و حیوانات را واکسینه کرد تا مبتلا نشوند.

همچنین برای جلوگیری انتقال آن در انسان به انسان باید افراد دائما در طول روز دست های خود ( حدود 5 بار)  را با آب و صابون بشویند. همچنین از ضدعفونی کننده ها و الکل برای شستن سطوح استفاه کنند.

فرد مبتلا باید به محل کار نرود تا بقیه افراد را آلوده نکند.

افراد در زمان شیوع باید از رفتن به مکانهای آلوده خودداری کنند. همچنین واکسیناسیون می تواند راهی موثر در پیشگیری از ابتلا باشد.

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + نوزده =

تماس سریع