مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » مصرف الکل

مصرف الکل

 مصرف الکل

مشروبات الکلی نوعی ماده مخدر است که در مقایسه با دیگر مواد اعتیاد آور راحت تر در جامعه پذیرفته می شود.مصرف الکل در دسته بندی موادی قرار می گیرد که فعالیت بدن را کند می کند و باعث کم شدن سرعت عملکردهای حیاتی بدن می شود به همین دلیل است که فردی که الکل مصرف می کند به راحتی نمی تواند نسبت به اتفاقات اطراف خود عکس العمل نشان دهد .

مصرف-الکل

بعد از وارد شدن الکل در بدن چه اتفاقی می افتد؟

الکل از راه مویرگ های روده و دیواره معده به جریان خون وارد می شود و به دنبال آن از راه سیستم گردش خون نهایتا به مغز می رسد.حال تاثیر گذاری مصرف الکل بربدن و سلول های عصبی آغاز می شود.الکلی که وارد جریان خون شده است به داخل کبد رفته و با فرآیندی تصفیه شده باعث می شود به یک ماده غیر سمی تبدیل شود .هر زمان که فردی الکل مصرف می کند کبد تنها می تواند مقداری از آن را تصفیه کند و در صورتی که مصرف الکل بیشتر از میزانی خاص باشد کبد دیگر قادر به تصفیه آن نیست و به همان شکل در جریان خون باقی می ماند.

تاثیر گذاری الکل بر بدن

• الکل با اثرگذاری بر عملکرد پیام رسان های شیمیایی مغز (نوروترانسمیترها)، باعث بروز اختلال در عملکرد عادی آن می شود. از جمله مهمترین تاثیرات الکل در ساختار شیمیایی مغز، بر هم زدن تعادل بین پیام رسان های مهار کننده و تحریک کننده می باشد.
مصرف الکل، باعث کند شدن فرایند تنفس شده و باعث کمبود و نرسیدن اکسیژن کافی به مغز می شود.
عوارض مصرف الکل

در صورتی که فرد معتاد به مصرف الکل تلاش کند که الکل را ترک کند، مغز تلاش می کند که به حالت عادی برگرد که همین امر با عوارض و مشکلاتی همراه است و ممکن است فرد با مشکلاتی مانند استرس و عصبانیت روبه رو شود.

 

  • مصرف مداوم الکل از راه های زیادی بر جسم فرد معتاد تاثیر می گذارد. معتادان به الکل اغلب معمولا به ترکیبی از چندین نوع عارضه خطرناک از جمله: حملات قلبی، ایست قلبی، دیابت، بیماری های ریوی، و یا اختلالات کبدی دچار می شوند.
    افرادی که کبد و جریان خون آنها به طور دائم در معرض الکل می باشد با خطرمسمویت ناشی از مصرف الکل هستند که تمامی عوارض گفته شده چند برابر خواهد شد و در صورتی که دچار بیماری خاصی باشند تشدید پیدا خواهد کرد .

 

  • مصرف الكل ، ریسك ابتلا به سرطانهای مری، گلو، حنجره، دهان و سینه را افزایش می‌دهد. نوشیدن الكل می‌تواند به مخاط روده باریك و معده آسیب بزند و این آسیب می‌تواند توانایی بدن را در جذب مواد غذایی تحت تاثیر قرار دهد و همچنین در عملکرد کبد اختلال ایجاد می کند .

    به طور کلی عوارض کوتاه مدت نوشیدن الکل هم در زیر ذکر شده است :

  • احساس خواب آلودگی
  • اسهال و استفراغ
  • ناراحتی های معده
  • سر درد
  • لکنت زبان
  • انحراف دید و شنوایی

با تشکر مدیریت سایت آزمایشگاه تشخیص طبی آریا

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی از مواردی است که شاید برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت جای سوال داشته باشد. اینکه آیا این بیماران می توانند روزه بگیرند یا نه؟ در صورت روزه گرفتن، افراد دیابتی چه مواردی...

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت، از نظر نحوه تاثیرگذاری بر بدن و فاکتورهای دیگر با هم متفاوت هستند. دیابت به معنای افزایش قند ( گلوکز خون ) است. در بدن انسان عضوی به نام لوزالمعده (پانکراس) وجود دارد که تولید انسولین...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =

تماس سریع