مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه
خانه » News » هورمون اکسی توسین

هورمون اکسی توسین

هورمون اکسی توسین

یکی از هورمون های که در بدن سبب ایجاد حس خوشبختی در افراد می شود اکسی توسین است . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

  • هورمون اکسی توسین در مردان
  • راههای افزایش هورمون اکسی توسین
  • کاهش هورمون اکسی توسین
  • قرص اکسی توسین
  • اسپری اکسی توسین
  • آیا اکسی توسین گیاهی وجود دارد؟
  • هورمون اکسی توسین در چه غذاهایی وجود دارد
  • آیا درمان با گیاهان حاوی اکسی توسین امکان پذیر است؟
هورمون اکسی توسین

هورمون اکسی توسین

اکسی توسین چیست ؟

اکسی توسین هورمون و منتقل کننده عصبی است . هورمون اکسی توسین در هیپوتالاموس تولید شده و توسط غده هیپوفیز که در قسمت پایه مغز قرار دارد، جریان می یابد . اکسی توسین تاثیر بسزایی در تولید مثل خانم ها و علاوه بر این بر فعالیت های جنسی، زایمان، شیر دادن به نوزاد دارد .

اکسی توسین نقش مهمی در رفتار اجتماعی می تواند داشته باشد. در مغز، اکسی توسین به عنوان پیام رسان شیمیایی عمل می کند و نشان داده شده است که در رفتارهای انسانی مانند تحریک جنسی، تشخیص، اعتماد، اضطراب و پیوند مادر و نوزاد اهمیت دارد. به عنوان یک نتیجه، اکسی توسین به نام “هورمون عشق” یا “chewed chemistry” خوانده می شود.

بسیاری از پروژه های تحقیقاتی، با توجه به نقش اکسی توسین در اعتیاد، آسیب مغزی، بی اشتهایی و استرس، پروستات و در میان موضوعات دیگر، انجام می شود.

علل ترشح هورمون اکسی توسین در بدن چیست ؟

از جمله عواملی که سبب ترشح بیشتر اکسی توسین در بدن می شود، تحریک نوک سینه ها است . از دیگر علل ترشح اکسی توسین عبارتست از : در هنگام درد زایمان، این هورمون سبب حرکت بیشتر رحم و انقباضات رحمی می شود، در این زمان با باز شدن دهانه رحم اکسی توسین ترشح می شود .

رابطه بین اکسی توسین و عشق

در زمان ایجاد رابطه، همچنین همدردی، اعتماد و برقراری رابطه جنسی این هورمون آزاد می شود . اکسی توسین به نام هورمون عشق شناخته می شود و در زمان در آغوش گرفتن و ارگاسم سطح ترشح آن افزایش می یابد . هورمون اکسی توسین در مردان به نسبت زنان کمتر است . از این هورمون می توان جهت درمان برخی بیماری ها نظیر: استرس، افسردگی، اختلال ASD و مشکلات روده ای استفاده کرد .

اکسی توسین و دارو

اکسی توسین به عنوان داروی تجویزی با نام پیتوسین تولید می شود. با دریافت اکسی توسین در هنگام زایمان انقباضات رحمی بیشتر شده و سبب کاهش خونریزی بعد از زایمان می شود . همچنین اکسی توسین می تواند سبب کاهش سقط جنین شود .

اکسی توسین و احساسات

ترشح اکسی توسین در خون سبب تاثیر بر روی رحم و به وجود آمدن شیر می شود . همچنین می تواند بر روی رفتاری های فردی، احساسات و رفتارهای اجتماعی تاثیر گذار باشد . ترشح اکسی توسین سبب کاهش استرس می شود . هورمون اکسی توسین نقش بسزایی در سیستم عصبی و شیمیایی مغز دارد که به بدن اجازه می دهد تا خود را با شرایط احساسی مهم وفق دهد.

یکی از هورمون های که در بدن سبب ایجاد حس خوشبختی در افراد می شود اکسی توسین است . آزمایشگاه آریا با استفاده از دستگاه های مجهز به بررسی آزمایشات می پردازد. جهت تماس با آزمایشگاه تشخیص طبی آریا می توانید با شماره های 02165565770-02165555770 تماس حاصل فرمایید و یا به آدرس اینستاگرام مراجعه نمایید.

اثر اکسی توسین بر رفتار

در سال 2011 تحقیقات انجام شده نشان داد با دریافت اسپری اکسی توسین از طریق بینی درک افراد در موقعیت های اجتماعی بهتر شده و سبب افزایش صفات شخصیتی نظیر گرم بودن، اعتماد، خوش بین بودن و … می شود .

تحقیقات انجام شده در سال 2014 نشان داد که افرادی که اسپری اکسی توسین را دریافت می کنند احساسات خود را به نسبت دیگر افراد در چهره خود نشان می دهند و سبب افزایش وفاداری مردان نسبت به زنان می شود .

اثر اکسی توسین بر روح و روان

هورمون اکسی توسین سبب درمان اختلالات طیف اوتیسم، افسردگی بعد از زایمان، اختلالات افسردگی، اختلالات عملکرد ضعیف اجتماعی، استرس، مدیریت خشم و مشکلات روحی و روانی می شود .

آیا هورمون اکسی توسین همان هورمون عشق است ؟

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که در مرحله ابتدایی عاشقی بودند، سطح ترشح هورمون اکسی توسین در بدن آنها بیشتر است . در رابطه جنسی ترشح اکسی توسین بیشتر می شود و تاثیر بسزایی در نعوظ و ارگاسم دارد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به آزمایشگاه خوب در اندیشه مراجعه نمایید .

برخی از خدمات آزمایشگاه آریا:

آزمایشگاه

نکات مهم در آزمایش گرفتن

اقدامات لازم در گرفتن آزمایش

آزمایش آنالیز اسپرم

مقالات مرتبط
دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی

روزه گرفتن بیماران دیابتی از مواردی است که شاید برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت جای سوال داشته باشد. اینکه آیا این بیماران می توانند روزه بگیرند یا نه؟ در صورت روزه گرفتن، افراد دیابتی چه مواردی...

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت، از نظر نحوه تاثیرگذاری بر بدن و فاکتورهای دیگر با هم متفاوت هستند. دیابت به معنای افزایش قند ( گلوکز خون ) است. در بدن انسان عضوی به نام لوزالمعده (پانکراس) وجود دارد که تولید انسولین...

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + شش =

تماس سریع