مدت زمان مطالعه ۱۲ دقیقه
خانه » News » بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج

بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج

در گذشته به علت نبود تکنولوژی لازم جهت آزمایشات دوران بارداری افراد نمی توانستند از جنسیت و یا بیماری های مادرزادی و همچنین ناهنجاری های ان مطلع شوند، لذا جامعه با آمار سرسام آوری از نوزادان ناقص مواجه شده بود. اما دیری نپایید که تکنولوژی به یاری بشر شتافت و با دستاوردهای نوینی بهترین آزمایشگاه غربالگری این معضل را برطرف کرد. حال مادران با پیگیری آزمایشات تشخیصی و غربالگری به راحتی می توانند از تعیین جنسیت و سلامت آن آگاهی کسب کنند و بارداری ایمنی را تجربه کنند. اما پس از گذشت این زمان اکنون می توان آزمایشگاه خوب را از آزمایشگاه بد تشخیص داد؟ اصولا چه آزمایشگاهی عنوان خوب و بهترین آزمایشگاه غربالگری کسب خواهد کرد؟ در ادامه به برخی کاراکتر های آزمایشگاه خوب خواهیم پرداخت تا انتخاب را برای کسانی که به دنبال بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج هستند راحت تر کنیم، با ما همراه باشید.

آزمایش غربالگری چیست؟

همان طور که گفته شد آزمایش غربالگری یکی از مهم ترین آزمایشات لازم در دوران بارداری است. با انجام این آزمایش نوزادانی که دچار بیماری های خاص هستند توسط پزشک  تشخیص داده می شوند.

این آزمایش برای مادرانی که در خانواده خود افرادی را دارند که دچار بیماری های خاصی هستند، توصیه می شود. تا برای تشخیص سالم بودن نوزاد بررسی های لازم صورت گیرد.

آزمایش غربالگری شامل آزمایش خون و سونوگرافی NT می باشد. این مرحله از آزمایش برای سه ماهه اول بارداری است که در حالت کلی در هفته های یازده تا سیزده بارداری صورت می گیرد. غربالگری در سه ماه اول بارداری، اهمیت ویژه ای دارد زیرا باعث می شود که مادر و پزشک معالج هرچه سریع تر متوجه مشکلات جنین شوند .

موارد مورد بررسی در تست های غربالگری

  1. تشخیص بیماری سندروم داون ، سندروم ادوار، سندروم پاتو در جنین
  2. تشخیص نقایص لوله عصبی جنین
  3. بررسی احتمال بیماری ایکتیوزیس با کاهش سطح استریول
  4. بررسی امکان ابتلا به بیماری SLOS با کاهش سطح استریول
  5. بررسی امکان ابتلا مادر به مسمومیت بارداری( پره اکلامپسی) با اندازه گیری میزان A-inhibi، B-HCG ، AFP ، PAPP-A و کاهش سطح استریول

آزمایش غربالگری سه ماه اول

یک سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از نوزاد در رحم استفاده می کند. این آزمون برای تعیین اندازه و موقعیت کودک شما، تأیید اینکه چقدر در طول بارداری شما وجود دارد، و پیدا کردن هر اختلال بالقوه در ساختار استخوان ها و اندام های رشد کودک شما.

سونوگرافی ویژه بین هفته های 11 تا 14 بارداری انجام می شود. این سونوگرافی مایع در پشت گردن کودک شما را بررسی می کند. هنگامی که مایع بیشتر از حد طبیعی است، به این معنی است که خطر بیشتری از سندرم داون وجود دارد.

در طول سه ماهه دوم، یک سونوگرافی دقیق تر، که اغلب به عنوان یک بررسی آناتومی جنین نامیده می شود، برای ارزیابی کودک با توجه به نقص های زایمان از سر و پا استفاده می شود. با این حال، تمام نقص های زایمان توسط سونوگرافی قابل مشاهده نیست

آزمایش غربالگری سه ماه اول شامل مراحل زیر می شود:

آزمایش خون

در آزمایش خون برای غربالگری میزان دو ماده در خون مادر مورد اندازه گیری قرار می گیرد، هورمون HCG و همچنین پروتئین A که این دو ماده در دوران بارداری تولید می شود.

در سه ماهه اول، دو نوع آزمایش خون به نام یک آزمون غربالگری یکپارچه و یک سری غربالگری سرم انجام شد. آنها برای اندازه گیری سطوح خاصی از مواد موجود در خون استفاده می شوند، یعنی پروتئین A پلاسمایی مرتبط با بارداری و هورمون ایده آل گونادوتروپین کوریونی انسان است. سطوح غیرطبیعی هر دو به این معنی است که خطر بالاتری از اختلالات کروموزوم وجود دارد.

در اولین مراجعه قبل از زایمان، خون شما نیز ممکن است آزمایش شود تا ببینید آیا شما در مقابل سرخجه ایمن شده اید و برای شیوع سیفلیس، هپاتیت B و HIV آزمایش شده اید.

آزمایش خون نیز برای تعیین نوع خون و عامل Rh مورد استفاده قرار می گیرد، که سازگاری Rh را با جنین در حال رشد شما تعیین می کند. شما می توانید Rh مثبت یا Rh منفی باشد. اکثر افراد Rh مثبت هستند، اما اگر یک مادر Rh-negative پیدا شود، بدن آنتی بادی هایی تولید می کند که در هر حاملگی بعدی تاثیر می گذارد.

هنگامی که یک ناسازگاری Rh وجود دارد، اکثر زنان به مدت 28 هفته و چند روز پس از زایمان از گلبولین Rh دریافت خواهند شد. اگر یک زن Rh-negative باشد و نوزاد او Rh مثبت باشد، ناسازگاری رخ می دهد. اگر زن Rh-negative و مثبت کودکش باشد، او به شات نیاز دارد. اگر کودک او منفی Rh باشد، او نخواهد بود.

هورمون HCG

این هورمون توسط جفت جنین تولید می شود، که میزان آن در خون بسیار مهم است و باید کنترل شود . زیرا زیاد بودن این هورمون در خون می تواند نشان دهنده ی نقص هایی در جنین باشد.

پروتئین A

کم بودن میزان این پروتئین در خون می تواند عاملی برای بروز نقص های مادرزادی باشد.

سونوگرافی NT

این سونوگرافی در حالت کلی هم زمان با آزمایشات خون انجام می گیرد، در این حالت از سونوگرافی، تلاش می شود تا ضخامت پوست پشت گردن جنین، اندازه گیری شود. ضخامت این پوست می تواند نشان دهنده سلامتی جنین باشد، به این صورت که اگر ضخامت این قسمت غیر طبیعی باشد، می تواند نشان دهنده ی برخی از نقص های مادرزادی باشد

  1. مادر بیشتر از 35 سال داشته و عدد NT آن بیشتر از 3 نشان دهد.
  2. مادر کمتر از 35 سال داشته و عدد NT آن بیشتر از 4 نشان دهد.
  3. مادر در هر سن که باشد و عدد NT بیشتر از 3.5 باشد .( باید در این مورد در هفته 18 تا 20 اکوی قلب جنین را انجام شود)

تفسیر آزمایش غربالگری

نتایج آزمایش غربالگری در اواخر سه ماهه اول به سه دسته کلی تقسیم می شود:

  • کم خطر
  • خطر متوسط
  • پر خطر

اگر جواب آزمایش غربالگری مادر در دسته پر خطر باشد، به تجویز پزشک، مادر باید تحت آزمایشات دیگر قرار گیرد. آزمایشاتی مانند آمینوسنتز و نمونه برداری پرزهای جفنتی. اما اگر جواب آزمایش سه ماهه اول، خطر متوسط باشد، پزشک انجام غربالگری سه ماهه دوم را برای مادر تجویز می کند .

نمونه برداری از پرزهای جفتی

نمونه برداری ویروس کوریونی یک آزمایش غربالگری تهاجمی است که شامل گرفتن یک قطعه کوچک از بافت از جفت می شود. این معمولا بین هفته های 10 تا 12 انجام می شود و برای تست های مربوط به ناهنجاری های ژنتیکی مانند سندرم داون و نقایص زایمان استفاده می شود. دو نوع وجود دارد. یکی از انواع تست ها از طریق شکم است که به عنوان تست transabdominal نامیده می شود و یک تست نوع از طریق دهانه رحم انجام می شود که به عنوان تست ترانسفرورال نامیده می شود.
تست دارای برخی عوارض جانبی، مانند گرفتگی عضلانی یا لکه بینی است. همچنین یک خطر کوچک برای سقط جنین وجود دارد.

آزمایش غربالگری سه ماهه دوم

بین 15 تا 16 هفتگی باید غربالگری مرحله ی دوم انجام شود در غربالگری مرحله ی دوم فقط شامل آزمایش خون است سونوگرافی در این مرحله وجود ندارد در این آزمایش خون ما متوجه می شویم که کسی مشکل لوله ی عصبی رو دارد یا خیر حتی اگر افراد آمینوسنتز انجام دهند انجام آزمایش خون که بخواهد اختلالات عصب رو چک کند لازم است بنابراین اجبار است در سه ماه دوم آزمایش خون انجام شود زیرا اهمیت بسیاری دارد به همین دلیل غربالگری در مرحله ی دوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

بخش های مختلف آزمایشگاه خوب 

همواره یکی از دغدغه های افرادی که قصد مراجعه به آزمایشگاه دارند، این است که هنگام مراجعه به آن اطلاعات کافی نسبت به بخش های مختلف آزمایشگاه ندارند. و نمی دانند برای انجام آزمایش مورد نظر باید به کدام بخش سر بزند و به همین منظور شناخت و آشنایی با بخش های مختلف آزمایشگاه اهمیت دارد.

آزمایشگاه تشخیصی طبی

عمدتاٌ تمامی بررسی ها بر روی نمونه های خون انجام می شود. این آزمایش ها به منظور آنالیز ادرار و انگل، بیوشیمی، هماتولوژی، میکروب شناسی، پاتولوژی، بانک خون، هورمون شناسی انجام می شود.

لازم به ذکر است که این تفکیک ها به منظور سهولت و بهره مندی هر چه بیشتر مراجعین صورت می گیرد.

در بخش مولکولی آزمایشگاه ژنتیک پزشکی، بیماری های خونی، پوستی، عصبی، استخوانی و حتی زنان و زایمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

غربالگری یکپارچه

به طور کلی می توان گفت نتایج حاصله از این نوع تست غربالگری را در سه ماهه اول و دوم به شکل ترکیبی انجام می شود که قدرت آزمایش های قبلی را در تشخیص بیماری ژنتیکی همچون سندروم داون بیشتر می شود که تا حدود 92 درصد نیز می رسد.

غربالگری متوالی

همانطور که در مباحث پیشین هم بدان اشاره شد، تمامی خانم های باردار که سه مرحله سه ماهه از بارداری را پشت سر می گذارند هر کدام نیز به دسته بارداری با ریسک بالا، بارداری با ریسک متوسط، بارداری با ریسک پایین تقسیم بندی می شوند. معمولا زنان در این دوره در دسته بندی ریسک بالا تمامی ازمایش و غربالگری های را بیش از پیش انجام می دهند و حتی پزشک متخصص زنان برای اطمینان خاطر تست  CVS5 را نیز تجویز  می کنند. در طرف دیگر خانم های با بارداری ریسک پایین احتیاجی به انجام این نوع تست های تخصصی ندارند و صرفا باید تحت نظر و مراقبت های دوران بارداری قرار بگیرند. هم چنین زنانی که بارداری با ریسک متوسط را تجربه می کنند کاندیدای مناسبی برای انجام غربالگری کوادمرحله دومی هستند.

ویژگی های یک آزمایشگاه خوب غربالگری

بیمار محور بودن آزمایشگاه های پزشکی

یکی از مهم ترین فاکتور های که برای انتخاب بهترین آزمایشگاه پزشکی می توان در نظر گرفت، بیمار محور بودن و عدم ارجحیت منافع شخصی خود به سلامتی بیمار است.

به روز بودن کادر مجرب آزمایشگاه و آشنایی جدید ترین تکنیک های روز دنیا برای ارائه هر چه بهتر خدمات به مشتریان است.

مجهز بودن آزمایشگاه

اولین و یا مهمترین المان برای یک آزمایشگاه خوب، تجهیز بودن به تمامی آزمایشات است. به این معنی که  بتواند تمامی آزمایشات غربالگری از جمله سونوگرافی  nt، سونوگرافی آنومالی، سونوگرافی واژینال ،آزمایشات سه  ماهه اول، آزمایشات سه ماهه دوم، آزمایشات سه ماهه سوم و … را دارا باشد تا مادران به راحتی بتوانند در صورت نیاز از این آزمایشات بهره مند شوند.

یکی از مهمترین آزمایشات که در غربالگری اهمیت دارد، آزمایش غربالگری ناهنجاری کروموزومی است. البته باید توجه داشت که آزمایشاتی که برای ناهنجاری های شنوایی، بینایی ، تالاسمی و … انجام می شود جدای این آزمایشات بوده و با آزمایشات غربالگری تشخیص داده نخواهد شد.

از جمله اختلالات کروزومی می توان سندرم داون و تریزومی کروموزوم ها را نام برد که به نوبه خود از مهترین آزمایشات دوران بارداری هستند.

آزمایشگاه آریا با داشتن تمامی این آزمایشات می تواند کمک شایانی برای جلوگیری از صرف وقت جهت پیدا کردن بهترین آزمایشگاه  در اختیار متقاضیان قرار دهد.

آزمایشگاه-در-کرج
آزمایشگاه-در-غرب استان تهران و در نزدیکی شهر کرج

پرسنل مجرب

یکی دیگر از المان های یک آزمایشگاه خوب غربالگری در کرج  وجود پرسنل با تجربه و در عین حال با حوصله است. چراکه مادرانی که برای آزمایشات غربالگری مراجعه می کنند، اغلب به دلیل اضطراب از سلامت جننی خود نیازمند پرسنلی هستند که به آن ها قوت قلب داده و همراه خوبی در این دوران برای آن ها باشند. هم چنین علاوه بر آن ها حوزه وظایف کارشناس آزمایشگاه به گرفتن و جمع آوری نمونه های خون آزمایشگاهی، انجام تکرار آزمایشات در صورت نیاز، استفاده از تجهیزات اتوماتیک، ثبت نتایج و اعلام آن به افراد مربوطه، اطمینان حاصل کردن از درستی و بهداشتی بودن کلیه تجهیزات، نظارت بر میزان مواد مورد نیاز و در صورت سفارش دهی آن ها، محدود می شود.

تکنولوژی به روز شده

وجود دستگاه ها با تکنولوژی به روز شده از جمله عواملی است که یک آزمایشگاه  را به یک آزمایشگاه خوب تبدیل خواهد کرد. بنابراین امکان برخورداری از انواع آزمایشات غربالگری به وسیله دستگاه های نوین از دیگر المان های یک آزمایشگاه خوب است.

 

مکان و دسترسی  به آزمایشگاه

از جمله مزایای آزمایشگاه غربالگری برای مادران در دسترس بودن آزمایشگاه و همچنین داشتن فاصله مناسب تا محل زندگی آن ها است. چرا که برخی آزمایشات به دلیلی حساسیت بالا برای سلامت جنین و مادر نیازمند مراجعه فوری  هستند، لذا دسترسی راحت و قرار داشتن آزمایشگاه در خارج از محدوده ترافیک های شهری می تواند افراد را برای انجام آزمایشات ترغیب کند.

زمان جوابدهی

زمان جوابدهی آزمایشات در یک آزمایشگاه غربالگری خوب، از دیگر مولفه های بهترین بودن آن به حساب می آید زیرا اغلب افراد برای تشخیص بیماری خود آزمایش می دهند و هر چه این زمان جوابدهی زودتر و با کیفیت تر باشد کنترل روند پیشرفت بیماری بهتر صورت می گیرد.

سابقه خوب و معتبر

یکی دیگر از ویژگی های آزمایشگاه آریا در کرج سابقه و تجربه آن است که هر کسی را ترغیب به مراجعه به آن جا می کند. این سوابق محصول سال ها تلاش و پژوهش در راستای بالا بردن سطح کیفی خدمات است.

هزینه آزمایشات غربالگری

از مهمترین نکات در باره ویژگی های بهترین آزمایشگاه غربالگری برای خانواده ها هزینه آزمایشات است. این نکته بسیار حائز اهمیت است که دغدغه اصلی والدین قبل از تصمیم برای داشتن فرزند بحث هزینه های دوران بارداری است. بنابرای آزمیشگاهی خوب می تواند با داشتن تعرفه های معقول و مناسب حس امنیت خاطر را برای والدین ایجاد کند.

اگر در پی انجام آزمایشات غربالگری دوران بارداری هستید می توانید با سرچ بهترین آزمایشگاه غربالگری از خدمات آن بهره مند شوید.

نتیجه گیری

با انجام انواع آزمایشات و غربالگری های در این آزمایشگاه های معتبر در حدود محل سکونت خود می توانید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری کنید علاوه بر آن غربالگری های دوران بارداری می تواند انواع ناهنجاری را تشخیص و در صورت امکان درمان کند تا فرزندی سالم متولد شود.

اگر در زمینه آزمایش های غربالگری و ویژگی های بهترین آزمایشگاه غربالگری در کرج سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با متخصصین آزمایشگاه آریا مطرح کنید.

مقالات مرتبط
غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید و اختلالات رایج آن

غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

شرایط آزمایش تیروئید

شرایط آزمایش تیروئید

رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

تماس سریع