مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
خانه » News » انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت و تفاوت آنها با یکدیگر

انواع دیابت، از نظر نحوه تاثیرگذاری بر بدن و فاکتورهای دیگر با هم متفاوت هستند. دیابت به معنای افزایش قند ( گلوکز خون ) است. در بدن انسان عضوی به نام لوزالمعده (پانکراس) وجود دارد که تولید انسولین در بدن را برعهده دارد . قندی که از راه تغذیه وارد بدن می شود ، توسط انسولین وارد سلول ها می گردد و به انرژی تبدیل می شود . این در حالی است که بدن افراد مبتلا به دیابت قادر به تولید کافی انسولین و مصرف درست آن نیست . بنابراین قند نمی تواند به سلول ها انتقال پیدا کند و لذا مقدار آن در خون افزایش می یابد و سرانجام به بدن آسیب می رساند.

انواع-دیابت-و-تفاوت-آنها-با-یکدیگر
انواع-دیابت-و-تفاوت-آنها-با-یکدیگر

دیابت چه انواعی دارد؟

سه نوع دیابت اصلی وجود دارد :

دیابت نوع 1

اغلب در دوران کودکی یا اوایل سنین بلوغ بروز می کند که از آن با عنوان دیابت دوره جوانی یا ملیتوس وابسته به انسولین یاد می شود . این نوع بیماری به ندرت اتفاق می افتد . از کل افراد مبتلا به این نوع فقط 5 درصد آنان جزو افراد دیابتی نوع 1 هستند . بروز این نوع دیابت به سبک زندگی ناسالم ارتباط ندارد بلکه علت ان تخریب سلول های انسولین ساز لوزالمعده ( سلول های بتا ) توسط سیستم ایمنی بدن است . علت این امر نامشخص است اما چنان که متخصصان اعلام می دارند ممکن است عوامل ژنتیکی ، حمله ویروسی یا عوامل محیطی در آن موثر باشند . افراد مبتلا به این نوع دیابت نیاز به تزریق منظم انسولین دارند .

دیابت نوع 2

معمولا از آن با عنوان دیابت ملیتوس غیروابسته به انسولین می شود . به تدریج در دوران بزرگسالی و به خصوص در افرادی که اضافه وزن دارند بروز می کند . باید اشاره کرد بی تحرکی دلیل اصلی این نوع دیابت است . در این نوع که شایع ترین نوع دیابت محسوب می شود ، بدن نمی تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کند . از این وضعیت معمولا با عنوان مقاومت به انسولین یاد می شود . روند دیابت نوع 2 تصاعدی است و با رعایت رژیم غذایی سالم و انجام فعالیت های بدنی منظم قابل مهار است . کنترل و درمان این نوع دیابت گاهی ممکن است به مصرف دارو و تزریق انسولین نیز نیاز داشته باشد .

قابل ذکر است این نوع دیابت که به طور کلی ناشی از سبک زندگی فرد به ویژه کم تحرکی است ، احتمال دارد منشا ارثی نیز داشته باشد ، یعنی عوامل ژنتیکی نیز یکی از دلایل بروز آن است .

عوامل ایجاد دیابت نوع2

  • کم تحرکی
  • اضافه وزن
  • رژیم غذایی ناسالم از قبیل مصرف چربی های اشباع ، مصرف نوشیدنی های قنددار
  • رژیم غذایی فیبر کم
  • پیشینه خویشاوندی
  • مصرف سیگار

تفاوت دیابت نوع 2 با نوع 1

  • بروز دیابت نوع 2 به سرعت پیشرفت دیابت نوع 1 نیست . در واقع ممکن است در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 هیچ نشانه ای از وجود این بیماری دیده نشود .
  • علائم هر دو نوع دیابت به طور کلی تفاوت چندانی با هم ندارند و شامل مواردی از قبیل : تشنگی مفرط ، ادرار مکرر ، تهوع ، تاری دید ، کاهش بی دلیل وزن ، سوزش در قسمت های مختلف بدن ، بهبود دیرهنگام زخم ها ، کاهش حجم ماهیچه های بدن ، خستگی و گرسنگی . گاهی این علائم ماهها تداوم پیدا می کنند و افراد متوجه نمی شوند که مبتلا به دیابت شده اند . از طرف دیگر می توان گفت مهم ترین علامت این بیماری ، بی علامتی است به طوری که نیمی از افراد دیابتی از بیماری خود اطلاع ندارند .
  • هر دو دیابت عوارضی مشترک دارند از جمله : از کار افتادن کلیه ها ، حمله قلبی ، آسیب سیستم عصبی ، آسیب عروق شبکیه چشم ، آسیب دهان و دندان ، سکته مغزی ، بیماری های رگ های خونی و ناتوانی های جنسی . این خطرات در واقع به علت کنترل ضعیف دیابت بروز می کند . چنان چه فرد دیابت خود را به خوبی کنترل کند ، به عبارتی سطح قند خون خود را در محدوده قابل قبول نگه دارد ، بی شک احتمال وقوع این خطرات کاهش می یابد .

دیابت حاملگی

از این نوع دیابت معمولا به عنوان دیابت نوع 3 نیز یاد می شود و تقریبا شبیه دیابت نوع 2 است . دیابت بارداری در طول سه ماهه دوم یا سوم بارداری در تعداد اندکی از زنان بروز می کند . دلیل آن نیز نوسان هورمون ها در دوران بارداری است و معمولا در زنانی که در خانواده پیشینه این بیماری را دارند شیوع بیشتری دارد . به طور کلی دیابت حاملگی  10% زنان باردار را شامل می شود و در صورتی که فرد مبتلا به رژیم غذایی خود توجه لازم را داشته باشد و فعالیت های بدنی خود را به صورت منظم انجام دهد این بیماری به راحتی قابل کنترل است و غالبا پس از بارداری نیز برطرف می شود . هر چند در برخی موارد احتمال اینکه این بیماری برای همیشه گریبانگیر مادر و کودک شود ، وجود دارد . دیابت پنهانی یا اختلال تحمل گلوکز که در آن غلظت قند خون بین محدوده طبیعی و دیابتی قرار دارد .

دیابت ناشی از بیماری ها، داروها و سایر شرایط

طیف متنوعی از داروها میتواند زمینه ساز ابتلا به دیابت باشد. مصرف بلندمدت استروئیدها می‌تواند منجر به افزایش قند خون و بروز دیابت شود.همچنین بعضی از داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند عارضه افزایش قند خون را بهد نبال داشته باشند.

اضطراب و افسردگی معمولاً با دیابت همراه هستند که می‌توانند به کاهش کیفیت زندگی فرد منجر شوند.

مقالات مرتبط
بهترین آزمایشگاه غربالگری

بهترین آزمایشگاه غربالگری

بهترین آزمایشگاه غربالگری در محدوده اندیشه و شهریار کدام آزمایشگاه است؟ انجام آزمایش های غربالگری چه ضرورتی دارد؟ در گذشته به علت نبود تکنولوژی لازم جهت آزمایشات دوران بارداری افراد نمی توانستند از...

هزینه آزمایش اسپرم

هزینه آزمایش اسپرم

هزینه آزمایش اسپرم مانند سایر خدمات آزمایشگاهی و پزشکی در شهر ها و مناطق مختلف، یکسان نیست. عوامل گوناگونی بر هزینه کلی و نهایی ازمایش اسپرم تاثیر گذاراست که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته ایم....

آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز

آزمایش آمنیوسنتز برای نمونه گیری از مایع آمنیوتیک و سلول‌های رحم برای غربالگری جنین در دوران بارداری انجام میشود. مایع آمنیوتیک کودک را در دوران بارداری احاطه کرده و از آن محافظت می کند. آزمایش های...

دیابت چیست

دیابت چیست

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در سطح جهانی است؛ که اثرات و نشانه‌های آن می‌تواند بسیار متنوع باشد. در این مقاله به بررسی چیستی دیابت، نشانه‌ها، علت‌ها، موارد و مواقع تشخیص و درمان، اثرات بر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =

تماس سریع