مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه
خانه » News » کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی از عارضه های نه چندان خطرناک و آسیب زا است که آمار قابل توجهی از افراد در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. در صورتی که این عارضه زودتر تشخیص داده شود و روند درمانی این مشکل طی گردد می توان امیدوار بود که هیچ اتفاق خطرناکی در نتیجه کم کاری تیروئید رخ ندهد. بیماری کم کاری تیروئید به این معنا بوده که هورمون تیروئید به اندازه لازم توسط غده تیروئید ترشح نمی شود.بعد از گذشت مدتی از بیماری،فرد دچار چاقی ،درد در قسمت مفاصل ، ناباروری و مشکلات دیگر  می شود.تشخیص این بیماری تنها با آزمایش خون ساده در آزمایشگاه پزشکی مشخص خواهد شد.

در ادامه می خواهیم که در زمینه کم کاری تیروئید به ارائه جزئیاتی دقیق بپردازیم. قطعاً آشنایی با این عارضه و اقدامات درمانی به هنگام رفع این وضعیت می تواند بسیاری از مشکلات احتمالی ناشی از این عارضه را به حداقل برساند. برای حفظ سلامت خود و افزایش سطح آگاهی تان با ما همراه باشید.

علائم کم کاری تیروئید

یکی از بیماریهای تیروئیدی کم کاری تیروئید می باشد. هنگامی که غده تیروئید قادر به تولید هورمون های مهم حاصل از غده نباشد می گویند فرد به کم کاری تیروئید مبتلا است. کم کاری این غده می تواند واکنش های طبیعی بدن را برهم بزند و باعث بروز مشکلات اساسی در فرد شود که دارای علائم خاص خود می باشد مانند:

  • خشکی پوست، مو و ناخن
  • احساس خستگی مزمن در فرد
  • یبوست
  • حساس شدن به سرما
  • افزایش وزن ناگهانی با وجود مصرف غذای متعادل
  • ضعف عضلانی
  • بالا رفتن میزان کلسترول خون
  • ایجاد تورم در مفاصل
  • افسردگی
  • علائم کم کاری تیروئید

    با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کرد تا زودتر درمان صورت گیرد زیرا در صورتی که درمان نشود علائم می تواند شدید و بیماری می تواند مزمن شود.

    دلایل ابتلا به بیماری کم کاری تیروئید

    به طور کلی 4 نوع کم کاری در افراد به طور شایع تر دیده می شود:

    •  حالتی که در آن غده تیروئید نمی تواند به اندازه کافی هورمون تولید کند.
    • حالتی که در آن غده تیروئید مشکلی ندارد و مشکل از غده هیپوتالاموس می باشد که عملکرد صحیحی ندارد و از آنجا که وظیفه کنترل غده تیروئید بر عهده هیپوتالاموس می باشد تیروئید نیز بامشکل رو به رومی شود.
    • حالتی که در آن تیروئید سالم است و فعالیتش تحت مصرف برخی داروها دچار اختلال می شود
    • حالتی که غده هیپوفیز به میزان کافی هورمون تحریک کننده برای غده تیروئید تولید نمی کند که این حالت کمتر از سایر موارد دیده می شود.

    در صورتی که کم کاری تیروئید توسط پزشک تایید شد ممکن است پزشک براساس میزان بیمای به فرد دوز متفاوتی از قرص را تجویز کند. در کنار داروی تجویز شده فرد می تواند با رژیم غذایی مناسب از پیشروی بیشتر کم کاری تیروئید پیشگیری کند.

    به طورمثال مصرف نمک ید دار و ماهی آبهای شور، مصرف حبوبات، لبنیات و گوشت که حاوی سلنیوم فراوان هستند می توانند به کم کاری تیروئید کمک کنند. همچنین بهتر است افراد از مصرف شلغم، بادام زمینی، کلم و قهوه و اسفناج دوری کنند.

    در این وضعیت تیروئید افراد به درستی فعالیت های خود را انجام نخواهد داد و افراد با پیامد هایی مواجه خواهند شد. کاری که غده تیروئید انجام می دهد ترشح هورمون های تیروئیدی است. به همین دلیل در اثر کاهش میزان هورمون های تیروئیدی سیستم بدنی افراد به هم می ریزد و از روند طبیعی خارج می گردد.

    به طور کلی درصد کمی از جمعیت افراد با این عارضه روبرو می شوند ولی در صورت اهمال کاری و عدم درمان این عارضه می توانند با سطوح شدید تر این بیماری روبرو شوند.

    کم کاری تیروئید چگونه تشخیص داده می شود؟

    تشخیص این عارضه در ابتدا با بررسی علائم و نشانه های ناشی از آن و در نهایت با آزمایش خون اتفاق می افتد. با بررسی وضعیت خونی افراد می توانند به راحتی این وضعیت را تشخیص دهند و روند درمان را آغاز کنند تا فرد با وضعیت وخیم تری روبرو نشود.

    علل وعوامل دخیل در بروز کم کاری تیروئید

    اختلال در سیستم ایمنی بدن فرد از مهم ترین علت های کم کاری تیروئید است. در وضعیت طبیعی سیستم ایمنی بدن به باکتری ها و ویروس های وارد شده به بدن حمله می کند اما در وضعیت مختل شدن کارکرد طبیعی سیستم ایمنی غده تیروئید مورد حملات این سیستم قرار می گیرد. در نتیجه سطح هورمون های تولید شده از این غده کاهش چشمگیری خواهند یافت.

    در مواردی نیز برخی از زنان بعد از تجربه زایمان با کم کاری تیروئید مواجه می شوند که البته موقتی است و با روند درمانی به سرعت بهبودی برایشان حاصل خواهد شد.

    انجام جراحی؛ در برخی از افراد برای درمان پرکاری تیروئید با کمک روش جراحی درمان می شود. در پی انجام این روش درمانی تا مدت زمانی چند ماهه الی چند ساله می تواند موجب کاهش فعالیت های غده تیروئید گردد. کمبود ید نیز دیگر علل دخیل در بروز کم کاری تیروئید است.

    کم کاری تیروئید چگونه درمان می شود؟

    برای درمان این عارضه باید هورمون هایی که از این غده ترشح می شوند را در بدن جبران کرد. بنابراین یکی از روش های درمانی استفاده از انواع داروها و قرص های حاوی هورمون تیروئید است.

    اما باید توجه داشته باشید که روند درمان در کوتاه مدت پاسخ نخواهد داد. به همین دلیل باید در روند درمانی با پزشک تان همکاری های لازم را داشته باشید تا نتیجه دهی روند درمانی آشکار گردد.

    مهم ترین اقداماتی که در طول دوره درمانی باید انجام دهید این است که در فواصل زمانی مشخصی که پزشک تعیین کرده است آزمایش های لازم را در جهت بررسی میزان لووتیروکسین انجام دهید. این ارزیابی مشخص می کند که فرد باید به استفاده از دارو ها ادامه دهد یا خیر و مهم تر این که دوز دارو ها باید چقدر باشد.

    مصرف دارو های کم کاری تیروئید در دوران بارداری

    زنانی که باردار هستند و در دوران بارداری با عارضه کم کاری تیروئید مواجه شده اند در زمینه استفاده از دارو های درمان کم کاری تیروئید هیچ ممنوعیتی ندارند. بنابراین می توانید با خیال راحت از این دارو ها استفاده کنید.

    اما هرگز معاینات و بررسی های دقیق از سوی پزشک را فراموش نکنید. زنان باردار در طول دوران بارداری به طور معمول باید هر یکماه یکبار آزمایش های ارزیابی وضعیت لووتیروکسین را انجام دهند تا هشچ مشکلی برایشان ایجاد نگردد.

    خاتمه

    توصیه می کنیم اگر این مقاله برای شما مفید و کاربردی بوده است آن را با کسانی که نیازمند این اطلاعات هستند به اشتراک بگذارید. ارسال لینک این مقاله به دیگران به راحتی انجام خواهد شد و دیگران می توانند با آگاهی از این اطلاعات مراقبت های بهتری از خودشان و عزیزان شان داشته باشند.

    برچسب ها:
    مقالات مرتبط
    غده تیروئید و اختلالات رایج آن

    غده تیروئید و اختلالات رایج آن

    غده تیروئید یک غده اندوکرین در گردن و مسئول تولید هورمون‌های تیروئیدی مانند تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) است. این هورمون‌ها نقش بسیار مهمی در کنترل فعالیت سلول‌ها، متابولیسم بدن، سطح انرژی،...

    شرایط آزمایش تیروئید

    شرایط آزمایش تیروئید

    رعایت شرایط آزمایش تیروئید، مهم ترین بخش آزمایش است که باید به دقت توسط بیمار صورت بگیرد. در واقع بخش قابل توجهی از نتیجه آزمایش تیروئید، وابسته به این نکات است. نکاتی از قبیل اینکه آیا لازم است قبل...

    چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

    چه فاکتورهایی در آزمایش خون بررسی می شود؟

    فاکتورهای مورد بررسی در آزمایش خون سوال بسیاری از افرادیست که میخواهند آزمایش خون داده و یا آن را انجام بدهند. با بررسی فاکتورهای مختلف در خون اطلاعات زیادی درباره وضعیت بدن و سلامتی انسان به دست...

    بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

    بهترین آزمایشگاه جامع پزشکی

    به دلیل وجود تعداد زیاد آزمایشگاه های تشخیص طبی در فردیس کرج، پیدا کردن و انتخاب بهترین آزمایشگاه شاید کمی وقت گیر باشد. در همین راستا و به دلیل کمک به کاربرانی که در جست و جوی یک آزمایشگاه مجهز و...

    پرسش و پاسخ تکمیلی

    سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

    0 دیدگاه
    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    16 − هشت =

    تماس سریع