مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه
خانه » News » انواع آزمایشات تشخیصی سرطان

انواع آزمایشات تشخیصی سرطان

انواع آزمایشات تشخیصی سرطان

امروزه مدرنیته شدن کشورها برای افراد رفاه را به همراه دارد اما پیامدهایی دارد که تاثیر منفی بر سلامتی آن ها می گذارد. یکی از بیماری های شایع در بین افراد سرطان می باشد. این بیماری وقتی به مرحله حاد برسد معمولا افراد متوجه آن می شوند و برای درمان آن اقداماتی انجام می دهند. از آنجائیکه تشخیص به موقع این بیماری در درمان موثر می باشد در این جا به شناخت انواع سرطان و روش های درمانی آن می پردازیم. انواع آزمایشات تشخیص سرطان در آزمایشگاه پزشکی انجام می شود.

انواع آزمایشات تشخیصی سرطان

انواع آزمایشات تشخیصی سرطان

انواع سرطان و روش های تشخیصی آن

استفاده از روش های تشخیصی بستگی به نوع سرطان و میزان پیشرفت این بیماری دارد. مثلا در صورتی که بیماری تازه شروع شده باشد با آزمایشات غربالگری می توان آن را تشخیص داد. انواع تصویربرداری، آزمایشات ژنتیکی و سایر آزمایشات برای تشخیص سرطان می باشد.

  1. سرطان مثانه

سرطان مثانه یکی از بیماری هایی است که تاثیر مستقیمی بر روی دستگاه ادراری فرد می گذارد . این بیماری با انجام آزمایش غربالگری قابل شناسایی می باشد. این آزمایش با نمونه برداری از ادرار انجام می شود.در صورت مشاهده خون در ادرار امکان ابتلا به سرطان مثانه وجود دارد. زیرا خون در ادرار بیماران مبتلا به عفونت های ادراری و هیپرپلازی خوش خیم پروستات نیز مشاهده می شود. همچنین از آزمایش دیگری به نام سیتولوژی برای شناخت این بیماری استفاده می شود. در این آزمایش با بررسی سلول هایی که در اثر تومور از بین رفته اند در این آزمایش قابل بررسی می باشند.

  1. سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع ترین بیماری های زنان می باشد که معمولا دارای علائم نهان نمی باشد. برای تشخیص این بیماری از آزمایشاتی نظیر ماموگرافی، MRI، بیوپسی، آزمایشات تومور مارکرهای خونی استفاده می شود.

  1. سرطان روده بزرگ و کولون

در حالت طبیعی ممکن است برخی از پولیپ ها در دیواره روده ایجاد شود که برخی از آنها باعث ایجاد سرطان روده می شود . این سرطان از لحاظ میزان ابتلای افراد سومین بیماری سرطان در دنیا می باشد. برای شناسایی و بررسی این بیماری از کولونوسکوپی، عکس برداری با اشعه، بیوپسی روده، آزمایش خون که به ارزیابی خون موجود در مدفوع ، تومور مارکرها و سیگموئیدوسکوپی می پردازد .

    4. سرطان رحم و تخمدان

میزان هورمون  استروژن و پروژسترون در بدن باید به میزان کافی  و در حد متعادلی باشد در صورتی که میزان هرمون استروژن نسبت به پروژسترون بیشتر باشد امکان ابتلا به سرطان رحم و تخمدان وجود دارد. برای شناسایی این بیماری از آزمایشات اولتراسوند لگن، پاپ اسمیر، بیوپسی استفاده می شود.

با تشکر مدیریت سایت آزمایشگاه آریا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقالات مرتبط
اسید اوریک

اسید اوریک

در اثر خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین ماده ای به نام پورین در بدن وارد به وجود می آید. پورین نوعی از اسید آمینه ای می باشد در صورتی که در بدن تجزیه شود باعث ایجاد اسید اوریک می شود. اسیداوریک به طور...

علائم اولیه سل در کودکان

علائم اولیه سل در کودکان

بیماری سل در کودکان زیر 15 سال یک مشکل بهداشت عمومی می باشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیشترین تعداد موارد سل در کودکان کمتر از 5 سال و در نوجوانان بزرگتر از 10 سال مشاهده شده است. عفونت سل...

ویروس آبولا

ویروس آبولا

ویروس آبولا آبولا نوعی از ویروس خطرناکی  می باشد که با ایجاد خونریزی و تب در بدن باعث ایجاد بیماری به نام آبولا می شود.حدود 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری می میرند. منشا این بیماری سودان بوده که...

هلیکوباکتری

هلیکوباکتری

هلیکوباکتری(میکروب معده) هلیکوباکتری همان میکروب یا باکتری معده است که وارد دستگاه گوارش شده و بعد از چندین سال زندگی در دستگاه گوارش باعث زخم معده و زخم در قسمت روده می شود. عفونت هایی که ناشی از...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =

تماس سریع